Předmět: Využití aktivizačních metod při volnočasových aktivitách

« Zpět
Název předmětu Využití aktivizačních metod při volnočasových aktivitách
Kód předmětu KKS/PPVAM
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pospíšilová Helena, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Výukové metody a jejich kategorizace. 2. Projekt Čtením a psaním ke kritickému myšlení. 3. Praktické aplikace jednotlivých typů metod (např. metody situační, diskusní, inscenační, didaktické hry, brainstorming apod.) Student je povinen pracovat se studijní oporou k předmětu po jejím zpřístupnění v e-learningovém prostředí Moodle.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Předmět Využití aktivizačních metod při volnočasových aktivitách rozvíjí u studentů dovednosti spojené s přípravou a realizací rozmanitých metod, které jsou založeny na aktivitě jedince. Tyto metody reagují na současný stav nového paradigmatu pedagogiky, kdy se akcentuje aktivita a kritické myšlení. Studenti se seznámí s výhodami i nevýhodami aktivizačních metod a získají dovednost analyzovat a rozlišit jednotlivé metody z hlediska aplikace pro příslušnou volnočasovou aktivitu. Inovace předmětu byla podpořena v rámci projektu Podpora mezioborových studií a inovací studijních předmětů na Univerzitě Palackého v Olomouci, CZ.1.07/2.2.00/28.0091.
Předmět Využití aktivizačních metod při volnočasových aktivitách rozvíjí u studentů dovednosti spojené s přípravou a realizací rozmanitých metod, které jsou založeny na aktivitě jedince. Studenti získají dovednost analyzovat a rozlišit jednotlivé metody z hlediska aplikace pro příslušnou volnočasovou aktivitu.
Předpoklady
Pro studium předmětu nejsou požadovány zvláštní předpoklady.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Seminární práce

Studující prezentují a předkládají seminární práci (písemná nebo ústní podoba dle domluvy s vyučující). Na výuce předmětu je nezbytná aktivní osobní účast. Student je povinen pracovat se studijní oporou k předmětu po jejím zpřístupnění v e-learningovém prostředí Moodle (edis.upol.cz/zkratka fakulty).
Doporučená literatura
  • Grecmanová, H., & Urbanovská, E. (2007). Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Olomouc: Hanex.
  • GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E., NOVOTNÝ, P. (2000). Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků.. Olomouc: Hanex.
  • Kotrba, T., & Lacina, L. (2007). Praktické využití aktivizačních metod ve výuce. Brno: Společnost pro odbornou literaturu - Barrister & Principal.
  • Maňák, J., & Švec, V. (2003). Výukové metody. Brno: Paido.
  • Silberman, M., Koldinský, M., & Lawsonová, K. (1997). 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování: osvědčené způsoby efektivního vyučování. Praha: Portál.
  • Sitná, D. (2009). Metody aktivního vyučování : spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní