Předmět: Teoretické přístupy a výzkum volného času

« Zpět
Název předmětu Teoretické přístupy a výzkum volného času
Kód předmětu KKS/PPTVC
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný, Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pospíšilová Helena, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
V přednáškách budou představeny a v seminářích diskutovány klasické sociologické přístupy (funkcionalistický, interakcionistický, neomarxistický nebo přístup založený na teorii habitu), ale také teorie soudobé (decentralizace volného času, mcdonaldizace a ikeizace, volný čas jako specifická krajina) apod. Jako samostatné téma bude přednášen tzv. serious leisure (práce ve volném čase). Významná pozornost bude věnována rovněž výzkumům volného času a katalogu volného času vytvářeného na CMTF.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je představení základních přístupů k volnému času jako k fenoménu a možnosti jeho zkoumání.

Předpoklady
Předmět předpokládá znalosti získané v předmětech Sociální pedagogika I a Pedagogika volného času.

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce, Písemný test

Studium předmětu je uzavřeno průběžnými úkoly a závěrečným testem.
Doporučená literatura
  • Blackshaw, T. (ed.). (2013). Routledge handbook of leisure studies. London ; New York, N.Y. : Routledge.
  • Gammon, S., Elkington, S. (eds.). (2015). Landscapes of Leisure: Space, Place and Identities. London: Palgrave Macmillan.
  • Pospíšil, J. (203). Hodnoty a volný čas: nové výzvy pro sociální pedagogiku a pedagogiku volného času. Olomouc.
  • Pospíšil, J., Popsíšilová, H., Trochtová, L. (2018). Katalog volnočasových aktivit verze 4.0.0. Olomouc: UP.
  • Rojek, Ch. (1995). Decentring leisure: rethinking leisure theory. London: SAGE Publications.
  • Rojek, Ch. (2005). Leisure theory : principles and practice. Basingstoke ; New York, N.Y. : Palgrave Macmillan.
  • Rojek, Ch., Shaw, S. M., Veal, A. J. (eds.). (2006). A handbook of leisure studies. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
  • Veblen, T., & Petrusek, M. (eds.). (1999). Teorie zahálčivé třídy. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní