Vyučující
|
-
Pospíšilová Helena, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
V přednáškách budou představeny a v seminářích diskutovány klasické sociologické přístupy (funkcionalistický, interakcionistický, neomarxistický nebo přístup založený na teorii habitu), ale také teorie soudobé (decentralizace volného času, mcdonaldizace a ikeizace, volný čas jako specifická krajina) apod. Jako samostatné téma bude přednášen tzv. serious leisure (práce ve volném čase). Významná pozornost bude věnována rovněž výzkumům volného času a katalogu volného času vytvářeného na CMTF.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je představení základních přístupů k volnému času jako k fenoménu a možnosti jeho zkoumání.
|
Předpoklady
|
Předmět předpokládá znalosti získané v předmětech Sociální pedagogika I a Pedagogika volného času.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce, Písemný test
Studium předmětu je uzavřeno průběžnými úkoly a závěrečným testem.
|
Doporučená literatura
|
-
Blackshaw, T. (ed.). (2013). Routledge handbook of leisure studies. London ; New York, N.Y. : Routledge.
-
Gammon, S., Elkington, S. (eds.). (2015). Landscapes of Leisure: Space, Place and Identities. London: Palgrave Macmillan.
-
Pospíšil, J. (203). Hodnoty a volný čas: nové výzvy pro sociální pedagogiku a pedagogiku volného času. Olomouc.
-
Pospíšil, J., Popsíšilová, H., Trochtová, L. (2018). Katalog volnočasových aktivit verze 4.0.0. Olomouc: UP.
-
Rojek, Ch. (1995). Decentring leisure: rethinking leisure theory. London: SAGE Publications.
-
Rojek, Ch. (2005). Leisure theory : principles and practice. Basingstoke ; New York, N.Y. : Palgrave Macmillan.
-
Rojek, Ch., Shaw, S. M., Veal, A. J. (eds.). (2006). A handbook of leisure studies. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
-
Veblen, T., & Petrusek, M. (eds.). (1999). Teorie zahálčivé třídy. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).
|