Vyučující
|
-
Šlechtová Hana, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Volný čas (jak ve smyslu času volného od povinností, tak ve smyslu volného času jako kategorie se specifickým sociálním významem) tvoří důležitou složku jak osobního, tak i společenského života jedince. Z tohoto důvodu by sociální pedagog měl být vybaven potřebnými znalostmi o významu volného času pro život jedinců z různých sociálních, věkových aj. skupin, dále pak znalostmi o možnostech přístupu k volnému času při výkonu pedagogické praxe. Poznatky budou studenti získávat jak z odborné literatury, tak z různých pramenů, včetně dat z kvalitativních rozhovorů. Předmět je rozdělen do těchto částí: - obecné uvedení do sociologie výchovy - čas v sociálním kontextu - mnohovýznamovost pojetí - čas prázdný a čas zaplněný - volný čas x čas povinnosti (studijní, pracovní, jiné) K předmětu je k dispozici studijní opora s názvem "Sociologie výchovy a volného času" v systému Edis.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace
|
Výstupy z učení
|
- seznámení se se sociologickým pohledem na výchovu se zřetelem k volnému času v jejím rámci - prohloubení teoretického zázemí sociální pedagogiky v oblasti významu volného času v jeho různých aspektech pro rozvoj osobnosti a sociálních vztahů, - mezioborový kontext, - zakotvení dovedností pro sociálně-výchovnou práci ve volném čase do teoretického rámce
Studiem předmětu získáte - obecný vhled do sociologie výchovy se zvláštním zřetelem k volnému času; - hlubší porozumění roli volného času (v různých významech tohoto termínu) v životě jedince i skupiny; - schopnost propojovat teoretické znalosti a praktické dovednosti při sociálně-výchovné práci v oblasti volného času
|
Předpoklady
|
- bez nutnosti vstupních odborných znalostí, dovedností a způsobilostí
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozhovor
- pravidelné plnění zadaných úkolů - provedení a analýza kvalitativního rozhovoru dle instrukce z výuky - aktivní účast na seminářích
|
Doporučená literatura
|
-
Blackshaw, T. (ed.). (2013). Routledge handbook of leisure studies. London ; New York, N.Y. : Routledge.
-
Dumazedier, J. Dumazedier, J., & Rybáčková, V. (1966). Volný čas. Sociologický časopis/Czech Sociological Review, (Čís. 3), 443-447..
-
Kaplánek, M. Čas volnosti - čas výchovy.
-
Kaplánek, M. (ed.). Volný čas a jeho význam ve výchově. Praha: Portál.
-
Kaufmann, J. C. L'invention de soi. Une théorie de l'identité. Paris: Armand Colin.
-
Kubátová, H. (2010). Sociologie životního způsobu. Praha: Grada Publishing.
-
Opaschowski, H. Einführung in die Freizeitwissenschaft.
-
Rojek, C. The labour of leisure: the culture of free time.
|