Vyučující
|
-
Šlechtová Hana, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Předmět uvádí do sociologického pohledu na výchovu, zejména v současné české (potažmo evropské, západní) společnosti. Výchova je nahlížena jako součást socializace, a to v různých typech prostředí: rodina, škola, církevní společenství, zájmové a volnočasové kroužky, média. Je reflektována role rodičů, sourozenců, vrstevníků, obecně významných druhých, formálních autorit, neosobních činitelů. Výchova je nahlížena též v souvislosti s různými dimenzemi sociálního statutu člověka ve společnosti.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Představit sociologický pohled na výchovu - obecně v kontextu socializace v současné společnosti (včetně souvisejících sociálních norem, institucí, pozic, rolí...) - z pohledu různých aktérů a prostředí (rodina, vrstevníci, škola, zájmové kroužky...) - v různých sociálních souvislostech (materiální podmínky, geografické podmínky...)
Studiem předmětu získáte - obecný vhled do sociologie výchovy; - hlubší porozumění společenským podmíněnostem výchovy (v různých kontextech a prostředích); - schopnost propojovat teoretické znalosti a praktické dovednosti při sociálně-výchovné práci
|
Předpoklady
|
- bez nutnosti vstupních odborných znalostí, dovedností a způsobilostí
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
- plnění úkolů na základě zadané četby; - složení zkoušky
|
Doporučená literatura
|
-
Havlík, R., Koťa, J. (2002). Sociologie výchovy a školy.. Praha: Portál.
-
Kubátová, H. Sociologie životního způsobu.
-
Možný, I. (2008). Rodina a společnost, 2. vydání. Praha: SLON.
-
Rabušicová, M. (1991). K sociologii výchovy, vzdělání a školy. Brno: MU.
-
Singly, F. de. (1999). Sociologie současné rodiny. Praha: Portál.
|