Vyučující
|
-
Pospíšilová Helena, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Výukové metody a jejich kategorizace. 2. Projekt Čtením a psaním ke kritickému myšlení. 3. Praktické aplikace jednotlivých typů metod (např. metody situační, diskusní, inscenační, didaktické hry, brainstorming apod.) Student je povinen pracovat se studijní oporou k předmětu po jejím zpřístupnění v e-learningovém prostředí Moodle.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Předmět Využití aktivizačních metod při volnočasových aktivitách rozvíjí u studentů dovednosti spojené s přípravou a realizací rozmanitých metod, které jsou založeny na aktivitě jedince. Tyto metody reagují na současný stav nového paradigmatu pedagogiky, kdy se akcentuje aktivita a kritické myšlení. Studenti se seznámí s výhodami i nevýhodami aktivizačních metod a získají dovednost analyzovat a rozlišit jednotlivé metody z hlediska aplikace pro příslušnou volnočasovou aktivitu. Inovace předmětu byla podpořena v rámci projektu Podpora mezioborových studií a inovací studijních předmětů na Univerzitě Palackého v Olomouci, CZ.1.07/2.2.00/28.0091.
Předmět Využití aktivizačních metod při volnočasových aktivitách rozvíjí u studentů dovednosti spojené s přípravou a realizací rozmanitých metod, které jsou založeny na aktivitě jedince. Studenti se seznámí s výhodami i nevýhodami aktivizačních metod a získají dovednost analyzovat a rozlišit jednotlivé metody z hlediska aplikace pro příslušnou věkovou skupinu ve výuce náboženství.
|
Předpoklady
|
Pro studium předmětu nejsou požadovány zvláštní předpoklady.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Seminární práce
Studující prezentují a předkládají seminární práci (písemná nebo ústní podoba dle domluvy s vyučující). Na výuce předmětu je nezbytná aktivní osobní účast. Student je povinen pracovat se studijní oporou k předmětu po jejím zpřístupnění v e-learningovém prostředí Moodle (edis.upol.cz/zkratka fakulty).
|
Doporučená literatura
|
-
Grecmanová, H., & Urbanovská, E. (2007). Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Olomouc: Hanex.
-
GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E., NOVOTNÝ, P. (2000). Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků.. Olomouc: Hanex.
-
Kotrba, T., & Lacina, L. (2007). Praktické využití aktivizačních metod ve výuce. Brno: Společnost pro odbornou literaturu - Barrister & Principal.
-
Maňák, J., & Švec, V. (2003). Výukové metody. Brno: Paido.
-
Silberman, M., Koldinský, M., & Lawsonová, K. (1997). 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování: osvědčené způsoby efektivního vyučování. Praha: Portál.
-
Sitná, D. (2009). Metody aktivního vyučování : spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál.
|