Vyučující
|
-
Mikulcová Kateřina, doc. Mgr. et Mgr. Ph.D.
-
Navrátilová Veronika, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Část I. Obecné uvedení do kvalitativního zkoumání v oblasti sociální práce 1 Záměr výzkumu s ohledem na sociální práci a jeho promítnutí do volby výzkumné metody 2 Data: zdroje, sběr, analýza 2.1 Zdroje dat (+ vysvětlení termínu "data") 2.1.1 Dokumenty 2.1.2 Pozorovatelný stav 2.1.3 Pořízené materiály (rozhovory, pro výzkum vytvořené fotografie, video) 2.2 Sběr dat 2.2.1 Sběr dat s ohledem na téma výzkumu a výzkumnou otázku 2.2.2 Hledání a volba dokumentů (textových, zvukových, obrazových, multimediálních) 2.2.3 Vedení rozhovoru --> účel (exploratorní, hlavní, doplňkový) 2.2.4 Pozorování 2.3 Zpracování dat --> převod do analyzovatelné podoby, analýza, (případně syntéza poznatků) 2.3.1 Průběžnost sběru a analýzy (dvojí průběžnost: během sběru a "nad" materiálem) 2.3.2 Komentovaná četba 2.3.3 Kódování 3 Důrazy kvalitativního výzkumu 3.1 "Chápání" - důraz na porozumění do hloubky (pochopení aktérů) kontextualizace do stávajících teoretických i empirických poznatků, "ukotvování") 3.2 "Fenomenologické" - hledání intersubjektivity 3.3 "Zakotvování" - "zakotvená teorie" - meze 3.4 "Etnografické" zkoumání - zkoumání "kultury" 4 Význam kvalitativního výzkumu - typ zobecnění 4.1 "jinak" než u kvantitativního výzkumu zobecnění vzhledem k teorii 4.2 případová studie --> v rámci případu analogie 4.3 přínos pro komparaci 5 Výzkumná cesta: téma - výchozí otázka - metoda - volba výzkumného souboru - techniky sběru a zpracování dat Část II. Techniky sběru a zpracování dat 6 Sběr a analýza dokumentů 7 Pozorování 8 Rozhovor Část III. Eticky relevantní aspekty empirického výzkumu Část IV. Specifika výzkumu v kulturně odlišném prostředí Část V. Syntéza a psaní výzkumné zprávy
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Cílem je uvést studenty oboru sociální práce do problematiky kvalitativního sociálněvědního výzkumu a jeho využití pro praxi sociální práce.
Student - je schopen vymezit své kompetence, možnosti a meze jakožto výzkumníka A SOUČASNĚ sociálního pracovníka - je si vědom etických i praktických (včetně bezpečnostních) hranic a styčných bodů jedné a druhé pozice - zná základní postupy kvalitativního výzkumu - dokáže číst výzkumné zprávy a další výzkumné výsledky jiných autorů, porozumět jim a posoudit jejich využitelnost pro praxi sociální práce - dokáže na základní úrovni použít kvalitativní výzkumný postup pro zkoumání problematiky relevantní pro obor sociální práce
|
Předpoklady
|
-
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Četba zadané literatury Aktivní účast ve výuce - zapojení do nácviku výzkumných postupů
|
Doporučená literatura
|
-
Bugel W., Šlechtová H. (2012). Tvorba kvalifikačních prací pro studenty oborů sociální práce: principy a postupy. Olomouc.
-
Disman, J. (2002). Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum.
-
Kaufmann, J. C. Chápající rozhovor. Praha: SLON, 2010..
-
MATOUŠEK Petr. Výzkumník v nebezpečném prostředí. , 2004.
-
Rubin Allen, Babbie Earl. (2010). Essential Research Methods for Social Work (international edition). Belmont: Brooks/Cole.
-
Strauss, A., Corbinová, J. (1999). Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: Nakladatelství Albert.
-
Švaříček, R. - Šeďová K. a kol. (2014). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha.
|