Předmět: Teorie a metody sociální práce I.

« Zpět
Název předmětu Teorie a metody sociální práce I.
Kód předmětu KKS/KSTM1
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Gábová Kristýna, Mgr. Ph.D.
  • Snášel Miroslav, Mgr.
  • Šotolová Miloslava, Mgr.
Obsah předmětu
Úvod do problematiky teorie a metod SP - Vymezení pojmů SP (teorie, metody, techniky), Definice SP, Různorodé pojetí sociální práce - profese, akademická disciplína, věda, Význam teorií pro SP, Paradigmata v SP, Historie SP, Vývoj teorie sociální práce, klasifikace teorií sociální práce, Etické hodnoty profese SP, Etický kodex, Vztah SP a klienta. Sociální práce jako profese: poslání profese, etické hodnoty a principy sociální práce, identita profese, profesionalizace. Role a kompetence sociálního pracovníka. Teorie sociální práce - základní přehled. Metody sociální práce - základní přehled.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující práce ve skupinách
Výstupy z učení
Cílem předmětu je: osvojit si terminologii a získat základní přehled o vývoji sociální práce a její legitimitě, osvojit si hodnoty sociální práce a základní etické principy, orientovat se v hlavních myšlenkových proudech ovlivňujících rozvoj sociální práce, osvojit si vybrané teoretické modely relevantní pro sociální práci, osvojit si základní metody a techniky pro výkon sociální práce z hlediska posouzení situace klienta.
Výstupní kompetence studenta/studentky: - mít osvojenou základní terminologii sociální práce, - orientovat se ve vybraných teoriích a metodách sociální práce, - mít přehled o vývoji sociální práce jako profese a současném stavu profesionalizace sociální práce ve světě i ČR, - mít přehled o rolích a kompetencích sociálních pracovníků, - mít internalizované profesní etické hodnoty a principy sociální práce, - integrativní učení - propojení se zkušenostmi, propojení s oborem, reflexe a sebehodnocení, - celoživotní učení - zvědavost, iniciativa, přenos, reflexe, - globální učení - osobní a společenská odpovědnost, uplatňování znalostí v současných globálních souvislostech.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Systematické pozorování studenta, Písemný test

Způsob ukončení předmětu: - Aktivní účast na cvičeních (5h) - povolená omluvená absence: 1 hodina výuky Za každou další hodinu absence je student povinný splnit náhradní úkol - odevzdat seminární práci v rozsahu 2NS (tj. při absenci 4h rozsah práce: 8NS) nejpozději do 10.1.2025 elektronicky v MS Teams. Požadavky na seminární práci budou prezentovány na začátku semestru a naleznete je v distanční studijní opoře v Moodle/MS Teams. Pokud seminární práce nebude splňovat kritéria po 1. revizi, nebude uznána a student/studentka nezíská zápočet. - test s výsledkem min. 70 % - 2 pokusy - seznam přečtené literatury s krátkou anotací každého zdroje v rozsahu: 6 titulů (3 knihy, 3 odborné články z časopisu Sociální práce Student je povinný odevzdat seznam elektronicky v MS Teams nejpozději do 10.1.2025. Bez včas zaslaného a uznaného náhradního úkolu a seznamu přečtené literatury se student/studentka nemůže zúčastnit testu. Práce a seznam odevzdané po termínu nebudou akceptovány.
Doporučená literatura
  • Janebová Radka. (2014). Kritické teorie sociální práce.. Hradec Králové: Gaudeamus.
  • Janebová Radka. (2014). Teorie a metody sociální práce - reflexivní přístup.. Hradec Králové: Gaudeamus.
  • Kodymová, Pavla;. (2013). Historie české sociální práce v letech 1918-1948.. Praha: Karolinum.
  • KOPŘIVA, K. (2000). Lidský vztah jako součást profese. Praha : Portál.
  • Křivohlavý, J. (1998). Neverbální komunikace: Řeč pohledů, úsměvů a gest. Praha, Státní pedagogické nakladatelství.
  • Matoušek, O. a kol. (2013). Encyklopedie sociální práce Praha. Praha.
  • Matoušek, O. a kol. (2003). Metody a řízení sociální práce. 1. vyd.. Praha.
  • Matoušek, O., Kodymová, P., Koláčková, J. (eds.). Sociální práce v praxi. 1. vyd. Praha: Portál, 2005..
  • NAVRÁTIL, P. (2001). Teorie a metody sociální práce. Brno.
  • Nečasová, M. Filozofie a etika v sociální práci. Brno: Masarykova univerzita, 2001..
  • Úlehla, I. (1999). Umění pomáhat. Praha: SLON.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr