Předmět: Supervize v sociální práci

« Zpět
Název předmětu Supervize v sociální práci
Kód předmětu KKS/KSSUP
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dorková Zlatica, Mgr. Ph.D.
  • Zatloukal Leoš, Mgr. Ph.D.
  • Štěpánková Hana , Mgr.
Obsah předmětu
Historie supervize, pojem supervize, funkce a druhy supervize, supervize ve škole a na pracovišti, rozlišení terapie a supervize, supervize v sociální práci. Přístupy v supervizi - hledisko reflexivní praxe, hledisko kompetencí, klady a zápory; význam osobního a profesního růstu. Motivace k supervizi; požadavky na osobu supervizora, kontinuální vzdělávání, praxe a osobní růst supervizora. Interní supervize - přechod od role sociálního pracovníka k roli supervizora, mapa organizace a umístění interního supervizora. Náležitosti supervize - vytváření kontraktu (základní pravidla, hranice, důvěryhodnost, očekávání, vztahy), průběžné hodnocení a úpravy, změna supervizora a závěrečné hodnocení. Modely supervize - vývojový (zaměření na sebe, na klienta, na proces, na proces v kontextu); cyklický model (kontrakt, zaměření, prostor, most, shrnutí); procesní model supervize (dvojitá matice a 6 modů: obsah supervizního sezení, strategie a intervence, terapeutický vztah, terapeutický proces, přenos, protipřenos, paralelní proces, dramatický trojúhelník, supervizní vztah, supervizorův vlastní proces). Individuální supervize a supervize skupin, supervize týmů, sítí a organizací. Syndrom pomáhajících a vyhoření - faktory, symptomy, důsledky, prevence a obnova pozitivního postoje. Výzkum a etické problémy a dilemata supervizora a supervidovaného, etický kodex.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Účast na výuce - 15 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 35 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 25 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem je získání teoretických vědomostí o supervizi jako součásti sociální práce i jako prostředku systematického rozvoje vlastní odborné kompetence včetně nácviku některých dovedností supervizora. Součástí je reflexe vlastní činnosti a sebereflexe.
Student bude schopen se orientovat v různých přístupech k supervizi, navrhovat odpovídající typ supervize pro určité služby sociální práce (pracoviště) a vybírat příklady na osvětlení dobré praxe, prakticky spolupracovat se supervizorem (včetně spoluvytváření trojstranného supervizního kontraktu a hodnocení poskytované supervize) a citlivě zacházet s etickými problémy a dilematy, které ze supervize vyplynou.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou

Studenti v průběhu výuky se zapojují do aktivit a praktického nácviku supervize, plní průběžné úkoly zadávané vyučující. Studenti v rámci kolokvia prezentují své znalosti. Kolokvium probíhá ve skupině pod supervizí garanta/vyučujícího. Podmínkou pro účast na kolokviu je odevzdání stanoveného úkolu.
Doporučená literatura
  • BAŠTECKÁ, Bohumila, ČERMÁKOVÁ, Veronika, KINKOR, Milan. Týmová supervize. Teorie a praxe. Praha: Portál. 2015.
  • HAVRDOVÁ, Zuzana, HAJNÝ, Martin a kol. Praktická supervize. Praha: Galén. 2019.
  • HAWKINS, Peter, SHOHET, Robin. Supervize v pomáhajících profesích. Praha: Portál. 2016.
  • HORÁK, Michal. Supervize příručka pro uživatele. Tábor: Asociace poskytovatelů sociálních služeb ČR. 2022.
  • KADUSHIN, Alfred, HARKNESS, Daniel. Supervision in social Work. New York: Columbia University Press. 2014.
  • MATEL, A. (2019). Supervize (nejen) v sociální práci a sociálních službách. Praha: IZSV.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr