Vyučující
|
-
Dorková Zlatica, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata - krizová intervence Základní vymezení pojmu krize. Základní vymezení krizové intervence. Sociální pracovník jako krizový intervent. Právní rámec poskytování krizové intervence. Práce s emocemi v krizové intervenci. Formy krizové intervence (prezenční pomoc, distanční forma pomoci, krizová intervence tváří v tvář, telefonická krizová intervence, využití internetu, terénní krizová intervence). Ztráta jako krize a krize jako ztráta (materiální ztráta, funkcionální ztráta, vztahová ztráta, intrapsychická ztráta, rolová ztráta, systémová ztráta). Specifika krizové intervence (domácí násilí, sebevraždy, syndrom CAN, u osob se závislostí, u osob se zdravotním postižením). Praktický nácvik užití krizové intervence. Témata - poradenství Základní vymezení pojmu poradenství. Základní vymezení poradenství v systému sociálních služeb. Poradenský dialog. Práce s emocemi v poradenství. Proces sociálního poradenství. Rizikový klienti - nedobrovolný, v odporu, mlčenlivý, depresivní, suicidální, manipulativní a agresivní klient. Praktický nácvik užití sociálního poradenství.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující práce ve skupinách, Metody práce se zvukem, Metody práce s audiovizí
- Účast na výuce
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 20 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je osvojení základních východisek a metod pro poradenskou činnost v sociální práci a aplikace poradenství v poradenské práci s jednotlivými cílovými skupinami. Dalším cílem předmětu je vytvořit na straně studenta dostatečnou připravenost pro realizaci odpovídající reakce při setkání s krizovým stavem u cílové osoby, jak v rovině teoretické znalostní, tak praktické.
Student: - dokáže popsat poradenský proces a krizovou intervenci v kontextu sociální práce; - zná základní průběh poradenského procesu a krizové intervence; - dokáže vést poradenský rozhovor a krizovou intervenci; - dokáže posoudit specifika vedení poradenského rozhovoru a krizové intervence u různých cílových skupin.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Požadavky klasifikace: 1. Doporučená účast na konzultacích. 2. Splnění zadaného úkolu. 2. Písemná zkouška - zvládnutí modelových situací a témat podle sylabu.
|
Doporučená literatura
|
-
Sešit sociální práce - Sociální práce a krizová intervence. Praha: MPSV. 2019.
-
Brož, F., Špatenková, N. Krizová intervence v kazuistikách.
-
GABURA, J. a PRUŽINSKÁ, J. (1995). Poradenský proces. Praha : SLON.
-
HORSKÁ, B. Vítejte na chatu. Tábor: Asociace poskytovatelů sociálních služeb. 2021.
-
Novosad, L. (2009). Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním. Praha: Portál.
-
Novosad, L. (2006). Základy speciálního poradenství. Praha: Portál.
-
SCHNEIDEROVÁ, A. Základy poradenství. Ostrava: Ostravská univerzita. 2008.
-
SVOBODA, J. Poradenský dialog. Praha: Triton. 2012.
-
ŠPATENKOVÁ, N. a kol. Krize a krizová intervence.
-
Vodáčková, D. (2007). Krizová intervence. Praha: Portál.
|