Vyučující
|
-
Trochtová Ludmila Siarda, PhDr. Ing.
-
Caletková Lenka, Mgr. Ph.D.
-
Pospíšilová Helena, Mgr. Ph.D.
-
Pavelková Jaroslava, doc. RNDr. CSc.
-
Zogata Kusz Agnieszka, Mgr. et Mgr. Ph.D.
-
Dorková Zlatica, Mgr. Ph.D.
-
Jurníčková Pavlína, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- metody individuální práce s klientem (např. rozhovor s klientem diagnostický a intervenční, vyhodnocování situace dítěte a rodiny, IPOD, případové konference, interaktivní případové konference, rodinné konference) - pedagogicko-psychologické metody při intervenci v sociální práci s jednotlivcem (výchovné metody, posilování a oslabování, utváření sebesystému, práce s rozvojem osobnosti a výchovnými cíli) - užití metod sociální práce při práci se specifickými klienty (menšiny, imigranti, oběti šikany/kyberšikany) - užití metod práce s dětmi v náhradní rodinné péči - základy sociální práce s cizinci - nezletilí cizinci bez doprovodu - komunikace s cizincem - specifika práce s jednotlivcem - cizincem
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Aktivizující práce ve skupinách
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu Metody sociální práce s dětmi a mládeží bude teoreticky představit a prakticky aplikovat soubor metod a přístupů v sociální práci, se zvláštním zřetelem k cílové skupině dětí a mládeže. Jednotlivé metody a přístupy budou námětem diskuse v rámci seminářů a zároveň podnětem pro praktickou výuku ve cvičeních.
- získání vědomostí a dovedností nezbytných pro práci s metodami sociální práce s dětmi a mládeží zaměřenými na jednotlivce - aplikace dovedností u cílové skupiny a přihlédnutím a rozlišením vývojových specifik v jednotlivých ontogenetických etapách
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Aktivní účast ve výuce. K úspěšnému splnění předmětu je potřeba splnit všechny průběžně zadávané úkoly a ústní kolokvium. Týden (7 dní) před kolokviem vloží student do Moodle seznam prostudovaných materiálů. Bližší informace viz stud. dist. opora v Moodle. Bez řádně a včas odevzdaného seznamu prostudovaných materiálů se student nemůže zúčastnit kolokvia. Student je povinen pracovat se studijní oporou k předmětu po jejím zpřístupnění v e-learningovém prostředí Moodle.
|
Doporučená literatura
|
-
ERKERT, Andrea. (2004). Hry pro usměrňování agresivity: 100 námětů pro činnosti s dětmi ve věku od 3 do 8 let. Praha: Portál.
-
GRUBERT, Angelika. (2022). Hry pro zvládání emocí: pro děti 4-10 let. Praha: Portál.
-
Kol. autorů. Efektivní komunikace v interkulturním prostředí. Člověk v tísni.
-
kol. autorů. (2008). Metody sociální práce s imigranty, azylanty a jejich dětmi. Praha.
-
PLUMMER, Deborah. (2019). Hry pro zvládání hněvu: cvičení a hry pro děti 5-12 let. Praha: Portál.
-
PRINCOVÁ, Květoslava, TRAVASSO, Mauro. (2016). Integration without Borders. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Šimanovský, Z. Hry pro zvládání agresivity a neklidu.
|