Vyučující
|
-
Dorková Zlatica, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Perinatální ztráta. Porozumění smrti v kontextu vývoje dítěte. Truchlení dětí a dospívajících. Mýty kolem truchlení dětí a dospívajících. Komunikace s dětmi o smrti. Podpora adaptivního truchlení dětí a dospívajících. Dětské publikace s tématikou umírání, smrti, truchlení.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Domácí příprava na výuku
- 29 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 16 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 30 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Tento předmět se zaměřuje na komplexní téma umírání a smrti v kontextu dětského vývoje. Cílem je poskytnout studentům teoretické znalosti a praktické dovednosti pro práci s dětmi, které se setkaly se smrtí nebo s blížícím se koncem života.
Pochopení dětského vnímání smrti v různých vývojových fázích. Znalost různých reakcí dětí na smrt a umírání. Osvojení komunikačních dovedností pro rozhovory s dětmi o smrti. Seznámení s různými přístupy podpory dětí a rodin v období ztráty. Rozvoj empatie a schopnosti poskytnout emocionální podporu.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozhovor
Recenze vybrané dětské publikace s tématikou - doprovázení, umírání, smrt, ztráta, pohřební rituály, poradenství pro pozůstalé. Ústní prezentace v rámci kolokvia.
|
Doporučená literatura
|
-
Našemu dítěti zemřel sourozenec. Praha: Cesta domu. 2022.
-
35 způsobů, jak pomoci truchlícímu dítěti. Praha: Cesta domu. 2017.
-
FISKE, A. Jak mluvit o smrti. Praha: Cesta domu. 2024.
-
LOUČKA, M. Sešit pro děti, kterým někdo zemřel. Praha: Cesta domu. 2016.
-
RATISLAVOVÁ, K. Perinatální paliativní péče. Praha: Grada. 2016.
-
STEINLAUF, B., MILFAIT, R. Etika a právo v péči o rodiny po ztrátě dítěte: perinatální ztráta a perinatální paliativní péče. Praha: Grada. 2024.
-
ŠPATENKOVÁ, N.; FRIEDLOVÁ, M. Zármutek dětí a dospívajících. Praha: Grada. 2024.
-
Špatenková, N. Poradenství pro pozůstalé: principy, proces, metody. Praha: Grada. 2013.
|