Předmět: Sociologie výchovy a volného času

« Zpět
Název předmětu Sociologie výchovy a volného času
Kód předmětu KKS/KPSVC
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šlechtová Hana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Volný čas (jak ve smyslu času volného od povinností, tak ve smyslu volného času jako kategorie se specifickým sociálním významem) tvoří důležitou složku jak osobního, tak i společenského života jedince. Z tohoto důvodu by sociální pedagog měl být vybaven potřebnými znalostmi o významu volného času pro život jedinců z různých sociálních, věkových aj. skupin, dále pak znalostmi o možnostech přístupu k volnému času při výkonu pedagogické praxe. Poznatky budou studenti získávat jak z odborné literatury, tak z různých pramenů, včetně dat z kvalitativních rozhovorů. Předmět je rozdělen do těchto částí: - obecné uvedení do sociologie výchovy - čas v sociálním kontextu - mnohovýznamovost pojetí - čas prázdný a čas zaplněný - volný čas x čas povinnosti (studijní, pracovní, jiné) K předmětu je k dispozici studijní opora s názvem "Sociologie výchovy a volného času" v systému Edis.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace
Výstupy z učení
- seznámení se se sociologickým pohledem na výchovu se zřetelem k volnému času v jejím rámci - prohloubení teoretického zázemí sociální pedagogiky v oblasti významu volného času v jeho různých aspektech pro rozvoj osobnosti a sociálních vztahů, - mezioborový kontext, - zakotvení dovedností pro sociálně-výchovnou práci ve volném čase do teoretického rámce
Studiem předmětu získáte - obecný vhled do sociologie výchovy se zvláštním zřetelem k volnému času; - hlubší porozumění roli volného času (v různých významech tohoto termínu) v životě jedince i skupiny; - schopnost propojovat teoretické znalosti a praktické dovednosti při sociálně-výchovné práci v oblasti volného času
Předpoklady
- bez nutnosti vstupních odborných znalostí, dovedností a způsobilostí

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozhovor

- pravidelné plnění zadaných úkolů - provedení a analýza kvalitativního rozhovoru dle instrukce z výuky - aktivní účast na seminářích
Doporučená literatura
  • Blackshaw, T. (ed.). Routledge handbook of leisure studies.
  • Kaplánek, M. (ed.). Čas volnosti - čas výchovy: pedagogické úvahy o volném čase.
  • Kaplánek, M. (ed.). Volný čas a jeho význam ve výchově.
  • Kaufmann, J. C. (2004). L'invention de soi. Une théorie de l'identité. Paris: Armand Colin.
  • Kubátová, H. Sociologie životního způsobu.
  • Opaschowski, H. Einführung in die Freizeitwissenschaft.
  • Rojek, C. The labour of leisure: the culture of free time.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Projektování a management (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Projektování a management (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Projektování a management (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchovné poradenství (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchovné poradenství (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchovné poradenství (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní