Předmět: Populární hudba jako prostředek komunikace v sociální pedagogice 1

« Zpět
Název předmětu Populární hudba jako prostředek komunikace v sociální pedagogice 1
Kód předmětu KKS/KPPH1
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pospíšilová Helena, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Předmět se zabývá vymezením populární hudby do masového rozšíření digitálního hudebního obsahu jako sociálního fenoménu, autory a interprety (muzikálová tvorba, jazz, swing, rock, rock'n'roll apod.). Na tomto základě předmět nabízí příležitost pro analýzu a nalézání prostoru pro využití populární hudby v sociální práci a ve školských zařízeních pro zájmové vzdělávání. Student je povinen pracovat se studijní oporou k předmětu po jejím zpřístupnění v e-learningovém prostředí Moodle.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je naučit pracovat studenty s populární hudbou v rámci sociální práce a sociální pedagogiky.
Studenti získají vědomosti a dovednosti jak využít ve volném čase populární hudbu. Studenti prohloubí své kompetence při sociální a sociálně-pedagogické práci s hudbou.
Předpoklady
Pro studium předmětu nejsou požadovány zvláštní předpoklady.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Rozhovor

Studenti analyzují a hodnotí možnosti využití potenciálu populární hudby v širokém spektru sociálních a sociálně-pedagogických činností. Na výuce předmětu je nezbytná aktivní osobní účast. Student je povinen pracovat se studijní oporou k předmětu po jejím zpřístupnění v e-learningovém prostředí Moodle.
Doporučená literatura
  • Dorůžka, Lubomír - Mácha, Zbyněk. (1964). Od folklóru k Semaforu. Praha.
  • Dorůžka, Lubomír. (1978). Panoráma jazzu. Praha 1990, Mladá fronta. Bratislava.
  • Fordham, John. Jazz. Praha 1996, Slovart.
  • Horáková, Marie. (2008). Stručný přehled vybraných oblastí moderní populární hudby: minislovník, charakteristika, vývoj, profily. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Kotek, J. (1998). Dějiny české populární hudby a zpěvu: (1918-1968). Praha: Academia.
  • Kotek, J. (1990). O české populární hudbě a jejích posluchačích: od historie k současnosti. Praha: Panton.
  • Matzner, A., Poledňák, I., Wasserberger, I., ed. (1983). Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby I-III. Praha.
  • Poledňák, Ivan. (2005). Úvod do problematiky hudby jazzového okruhu, Olomouc 2000, Univerzita Palackého Olomouc. Olomouc.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní