Vyučující
|
-
Pospíšilová Helena, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Předmět Mimoškolní didaktika je věnován pedagogické práci s didaktickými kategoriemi a staví na základech předmětu Obecná didaktika a Obecná pedagogika. Sociální pedagog by měl být schopen nejen s didaktickými kategoriemi sám pracovat, ale také je diagnostikovat v praxi a navrhovat odpovídající výchovně vzdělávací cesty. Tematicky proto bude předmět zaměřen na vymezení výchovy, vzdělání, vzdělávání a učení v okruhu sociálně pedagogických činností ve volném čase, využití didaktických kategorií (cíle, metody, materiální didaktické prostředky, organizační formy) ve výchovně vzdělávacím procesu, obsah a realizaci celého výchovně vzdělávacího procesu (zejm. se zohledněním umění a podpory kreativity).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
- získání vědomostí a dovedností nezbytných při využití a tvorbě jednotlivých didaktických kategorií (obsah, cíle, metody, organizační formy i materiální didaktické prostředky) - získání vědomostí a dovedností nezbytných pro diagnostiku a porozumění vzdělávacím potřebám jednotlivých cílových skupin, plánování a realizaci výchovně vzdělávacích aktivit
- studenti získají vědomosti a dovednosti jak využít ve volném čase jednotlivých didaktických kategorií a budou je umět tvořivě používat v praxi - studenti budou umět diagnostikovat výchovně vzdělávací potřeby skupin i jednotlivců - studenti na základě diagnostiky navrhují pro různé cílové skupiny obsah, cíle, metody, organizační formy i materiální didaktické prostředky - studenti dokážou vytvořit časově tematický plán výchovně vzdělávacích činností pro vybranou cílovou skupinu ve volném čase
|
Předpoklady
|
K úspěšnému studiu byste měli mít upevněné základní vědomosti a dovednosti v oblasti volného času, volnočasových organizací a obecné didaktiky.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
K úspěšnému splnění předmětu je potřeba splnit všechny průběžně zadávané úkoly a písemné kolokvium. Student je povinen pracovat se studijní oporou k předmětu po jejím zpřístupnění v e-learningovém prostředí EDIS (edis.upol.cz/zkratka fakulty).
|
Doporučená literatura
|
-
Gonschorek, G., Schneider, S.. Einführung in die Schulpädagogik und die Unterrichtsplanung.
-
Kalhous, Z., Obst, O. (2009). Školní didaktika. Praha.
-
MAŇÁK, J., ŠVEC, V. (2003). Výukové metody.. Brno: Paido.
-
NĚMEC, J. a kol. (2002). Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času.. Brno: Paido.
-
NĚMEC, J. (2002). Od prožívání k požitkářství.. Brno.
-
Pospíšilová, H. Výukové cíle a metody v práci sociálního pedagoga.
-
Reece, I, Walker, S. Teaching, training and learning.
-
SKALKOVÁ, J. (2007). Obecná didaktika.. Praha : Grada.
|