Předmět: Aplikace poradenství v charitativní a sociální práci (východiska a metody)

« Zpět
Název předmětu Aplikace poradenství v charitativní a sociální práci (východiska a metody)
Kód předmětu KKS/APCSP
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Novosád Libor, PhDr. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Specifika osob se zdravotním znevýhodněním/postižením (OZP) aj. skupin klientů sociální práce, vč. pečujících osob. Psychosociální i osobní aspekty postižení a života s ním. Charakteristika postižení vs. handicap (nemoc-porucha-postižení-handicap), jeho osobní i sociální dimenze. Komparace předmětné terminologie. Charakteristika sociálního či sociokulturního znevýhodnění; specifika osob v této cílové skupině. Problematika rizika diskriminace, předpojatosti, sociální exkluze a funkční negramotnosti. Poradenství jako služba eliminující znevýhodnění a sociální vyloučení. Poradenství v systému sociálních služeb a ve sféře rehabilitace či readaptace, resp. resocializace. Základní principy poradenské služby; rozhovor s klientem, druhy a způsoby poskytování služeb (informace, po / rady, vedení, longituidní podpora, hájení - zastupování - zprostředkování, předávání, akutní intervence atd.). Primární - sekundární - terciární prevence v poradenství. Metodika práce poradce (navázání kontaktu, sjednávání schůzek předcházení nedorozuměním, "přetlumočení" zákonných aj. norem do jazyka klienta, odkazování na jiné instituce, zpětná vazba, monitoring, interakce a provázení klienta dalším vývojem, kooperace s blízkými klienta, rodinou). Časoprostorové aspekty poradenské služby. Poradenská specifika (klient a práce s ním) - Klient s tělesným, smyslovým (zrakovým, sluchovým), řečovým (komunikačním) a mentálním postižením; klienti s psychickými poruchami (psychiatricky nemocní); senioři; pečující rodiny. Lidé se sociokulturním handicapem (etnikum, chudoba, imigrace, vzdělanostní deficit, bezdomovectví aj. sociální patologie různé etiologie). Další specifické situace v poradenské práci - sdělování a podpora přijetí špatných zpráv, svízelný klient (agresivita, mlčenlivost, manipulativnost..., "nepříjemný" klient), poradenské pasti, přenos a protipřenos, hranice vztahu poradce - klient. Poradenské pasti a psychohygiena v poradenství. Meziinstitucionální komunikace a kooperace v poradenství. Typologie vybraných poradenských služeb v pomáhajících profesích: Sociální práce - sociální poradenství, odborné sociální poradenství, poradenství jako integrální součást jednotlivých sociálních služeb, sociálně-právní poradenství, občanské poradenství - občanské poradny, SOS, SON atd., pedagogika (PPP, VP, VŠP), speciální pedagogika (SPC, SVP), státní správa, trh práce, justice, zdravotnictví aj., duchovní sféra - církve a náboženské společnosti, duchovní v roli poradce, spirituální rozměr poradenské činnosti. NNO a svépomocné organizace, peer counselling, Internetové (aj. distanční formy) poradenství. Krizová intervence a TKI. Metodologie zpracování poradenské kasuistiky. Opory: Základní: 1) Gabura J., Pružinská J.: Poradenský proces. Praha: Sociologické nakladatelství 1995. 2) Hájek, K.: Práce s emocemi pro pomáhající profese. Praha: Portál 2012. 3) Kopřiva, K.: Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál 2000 (nebo novější vyd.) . 4) Michalík, J. (ed.): Zdravotní postižení a pomáhající profese. Praha: Portál 2011. 5) Matoušek, O.; Koláčková, J.; Kodymová, P.: Sociální práce v praxi. Praha: Portál 2005. 6) Národní plán podpory vytváření rovných příležitostí pro osoby se zdravotním postižením 2015-2020. 7) Novosad, L.: Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním. Praha: Portál 2009. 8) Schavel, M., Oláh, M.: Sociálne poradenstvo. Bratislava: VŠZaSP Sv. Alžbety 2009. 9) Slowík, J.: Komunikace s lidmi s postižením. Praha: Portál 2010. 10) Úlehla, I.: Umění pomáhat. Praha: Sociologické nakladatelství 1999. Doporučená: 1) Dryden, W.: Poradenství - stručný přehled. Praha: Portál 2008. 2) Krhutová, L:. Teorie a modely zdravotního postižení. Sociální práce / Sociálna práca, 2010, 4, s. 49-59. 3) Novosad, L.: Tělesné postižení jako fenomén a životní realita. Praha: Portál 2011.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
  • Domácí příprava na výuku - 6 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 4 hodiny za semestr
  • Účast na výuce - 24 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je pochopení situace osob se zdravotním a sociálním znevýhodněním, včetně pečujících osob a rodin a osvojení základních pojmů, východisek, poznatků a metod v poradenské podpoře těchto znevýhodněných osob. Seznámení studujících s možnostmi a způsoby pomoci těmto osobám a jejich rodinám, včetně efektivní komunikace s nimi. Představení konceptů poradenswtví v rámci sociální práce u nás a v zahraničí.
Orientace ve východiscích a oborové praxi poradenské práce a schopnost flexibilně aplikovat dovednosti a vědomosti ve prospěch klientů. Přehled o tom, kde všude se různé formy poradenství uplatňují, a jakou mají souvztažnost k sociální práci. Osvojení relevantních postupů při komunikaci s jednotlivými typy klientů a detekci jejich obtíží a potřeb.
Předpoklady
Studenti mají mít zvládnuty základy TMSP tak, aby vnímali poradenskou sociální práci jako významnou složku ucelené podpory cílové skupiny. Současně se předpokládá orientace ve specifikách jednotlivých cílových skupin.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Esej, Analýza výkonů studenta, Rozhovor

Zpracování seminární práce (esej - reflexe 3 publikací zaměřených na tematiku poradenství v pomáhajících profesích) v rozsahu 3-6 str. normovaného textu*, následně závěrečné kolokvium/ popř. zkouška. Důraz je kladen na reflexi poradenského kontextu v sociální práci s osobami se zdravotním a sociálním znevýhodněním.
Doporučená literatura
  • MKF Mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disability a zdraví. Praha: Národní rada osob se zdravotním postižením ČR 2008..
  • Úmluva OSN o právech osob se zdravotním postižením. Sbírka mezinárodních smluv č. 10/2010, částka 4, s. 66 -128..
  • Zákony č.101/2000, č. 108/2006 a Vyhl. č. 505..
  • GABURA, J., PRUŽINSKÁ, J. (1995). Poradenský proces. Praha.
  • Krhutová, L. Teorie a modely zdravotního postižení. Sociální práce / Sociálna práca, 2010, 4, s. 49-59..
  • MATOUŠEK, O., KOLÁČKOVÁ, J., KODYMOVÁ, P. (2005). Sociální práce v praxi. Praha.
  • Michalík, J. Zdravotní postižení a pomáhající profese.
  • Novosád, L. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním.
  • Novosád, L. Tělesné postižení jako fenomén a životní realita.
  • Schavel, M., Oláh, M. Sociálne poradenstvo.
  • Schmidbauer, W. (2000). Psychická úskalí pomáhajících profesí. Praha: Portál.
  • Slowík, J. Komunikace s lidmi s postižením.
  • Úlehla, I. (1999). Umění pomáhat. Praha: SLON.
  • VENGLÁŘOVÁ, M. (2007). Problematické situacew v péči o seniory. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Cyrilometodějská teologická fakulta Studijní plán (Verze): Charitativní a sociální práce (2010) Kategorie: Sociální vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Cyrilometodějská teologická fakulta Studijní plán (Verze): Charitativní a sociální práce - Rodiny (2015) Kategorie: Sociální vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní