Předmět: Posouzení životní situace

« Zpět
Název předmětu Posouzení životní situace
Kód předmětu KKS/7PŽ
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dorková Zlatica, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Posouzení a jeho úskalí v sociální práci. Teorie životní situace - společenský kontext sociální práce, postmodernita v životní situaci, pozitivní obrat pohledu - resilience rodiny. Teorie posouzení životní situace - pravda v posouzení životní situace, přístupy k posouzení: hledání zdroje reflexivního přístupu, reflexivita v posouzení a v sociální práci, systematické posouzení v reflexivním vztahu, reflexivní využití teorií v procesu posouzení životní situace. Příklady využití teorie v posouzení - teorie terapeutické, poradenské a reformní hypotézy. Finalizace úsudku.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Domácí příprava na výuku - 30 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 6 hodin za semestr
Výstupy z učení
Inovace předmětu byla podpořena v rámci projektu Podpora mezioborových studií a inovací studijních předmětů na Univerzitě Palackého v Olomouci, CZ.1.07/2.2.00/28.0091. Cílem kurzu je uvést studenty do problematiky posouzení životní situace (alternativa pojmu diagnostika, anamnéza) klienta v kontextu metodiky a vybraných teoretických perspektiv.
Student má: - znalost teorií, termínů, konceptů v problematice posouzení - schopnost volit přiměřené teoretické pojetí posouzení (jedno či více) - schopnost volit a použít vhodné metody a techniky posouzení - dovednost provést posouzení - dovednost vedení strukturovaného rozhovoru, dovednost strukturované prezentace
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

A) Doporučená účast na přednáškách. B) Povinná četba publikace Reflexivní posouzení v sociální práci s rodinami (2014). C) Písemná zkouška.
Doporučená literatura
  • Holland, Sally. Child and Family Assessment in Social Work Practice. London: Sage.
  • Janebová, R., Smutek, M. (2008). Posuzování životní situace v sociální práci. Hradec Králové: Univerzita Hradec Králové.
  • Milner, Judith and O'Byrne, Patrick. (1998). Assessment in Social Work. Basingstoke: Palgrave.
  • Musil, L. (2004). "ráda bych pomohla, ale?". Brno: Marek Zeman.
  • Navrátil, P., Janebová, R. (2010). Reflexivita v posuzování životní situace klientek a klientů sociální práce. Brno: Gaudeamus.
  • Navrátil, P. (2014). Reflexivní posouzení v sociální práci s rodinami. Brno: MU.
  • Navrátil, Pavel. Posouzení životní situace: úvod do problematiky. Sociální práce, č.1, str.14-86..
  • Navrátil, Pavel. (2009). Reflexivní využití teorie v procesu posouzení. Habilitační práce. Brno: MUNI.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr