Vyučující
|
-
Šubrt Jiří, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Vymezení a charakteristika pozdní antiky 2. Změny tradičního žánrového systému a vliv křesťanství na literární komunikaci 3. Vznik latinské křesťanské literatury 4. Nové křesťanské literární formy (apologie, hagiografie, autobiografie)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Přednáška zaměřená na latinskou literaturu pozdní antiky od konce 3. stol. do 5. stol. Zvláštní pozornost je věnována posunům v literární komunikaci tohoto období a proměnám v její žánrové skladbě.
Cílem předmětu je seznámit studenty s latinskou literaturou pozdní antiky a jejími zvláštnostmi, které ji odlišují od literatury klasického období. Studenti získají základní přehled o literárních žánrech, autorech a dílech tohoto období a o změnách v literární komunikaci, které jsou pro něj charakteristické. Naučí se rovněž pracovat s ukázkami latinských textů z tohoto období.
|
Předpoklady
|
Dobrá znalost latinského jazyka a absolvování kurzu z historie římské literatury.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Aktivní účast na hodinách.
|
Doporučená literatura
|
-
Bowersock, G. W. (1999). Late Antiquity. A Guide to the Postclassical World. Cambridge (Mass.) ? London.
-
Brown, P. (1978). The Making of Late Antiquity. Cambridge.
-
Cameron, A. (1991). Christianity and the Rhetoric of Empire. Berkeley ? Los Angeles ? Oxford .
-
Campenhausen, H. von. (1986). Lateinische Kirchenväter. Stuttgart ? Berlin ? Köln ? Mainz.
-
Dodds, E. R. (1994). Pohané a křesťané ve věku úzkosti. Praha.
-
Fuhrmann, M. (1994). Rom in der Spätantike. Porträt einer Epoche. Zürich.
-
Šubrt. (2005). Římská literatura. Praha.
|