Předmět: Italian Renaissance

« Zpět
Název předmětu Italian Renaissance
Kód předmětu KKF/IR
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Radif Ludovica, Ph.D.
Obsah předmětu
Studenti vstoupí do světa italské renesance (v 15. a 16. století) inovativním způsobem, a postupně zvyšují své povědomí o tomto zajímavém období obrození a transformací, které se odehrávaly od středověku k modernitě. V oblasti oživení starověké kultury se zaměříme na počátky v Toskánsku a ve městě Florencii. Hlavní témata: významní členové rodiny Medici a jejich organizace moci a komunikace; zájem o starověkou řeckou a římskou kulturu obnovený během migrace byzantských učenců; humanisté, kteří ve svých výzkumech získali přístup k některým originálním rukopisům; vzdělané ženy a jejich zvláštní role v literární společnosti atd. Budeme také analyzovat šíření renesance v nejdůležitějších kulturních a politických centrech, jako jsou Benátky, Ferrara a Řím. Literatura: J. Ch. Burckhardt, (ed.) The Civilization of the Renaissance in Italy (1860, and subs. editions) John Najemy (ed.), Italy in the Age of the Renaissance: 1300-1550, Oxford University Press 2010 Warren Treadgold (ed.), Renaissances Before the Renaissance: Classical Revivals of Late Antiquity and the Middle Ages (Stanford: Stanford University Press, 1984) Brian Jeffrey Maxson, The Humanist World of Renaissance Florence (Cambridge: Cambridge University Press, 2014) G. Ruggiero (ed.), A Companion to the Worlds of the Renaissance, ed. G. Ruggiero (Oxford: Blackwell, 2002), with consolidated bibliography

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Kurz si klade za cíl seznámit studenty s hlavními a obecnými rysy renesance: počátky a vývoj tohoto konceptu "znovuzrození" prostřednictvím nejvýznamnějších politických událostí a kulturních zkušeností v příslušných centrech v Itálii.
Studenti se seznámí s příčinami, proč v daném čase a teritoriu nastaly podmínky nezbytné pro kulturní obrození, a poznají nejdůležitější osobnosti a události chronologického a geografického rozsahu.
Předpoklady
Základní znalost anglického jazyka (znalosti starověkého klasického světa jsou vítány).

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Je vyžadována pravidelná aktivní účast (absence max. dvakrát během kurzu), účast na semináři a sdílení názorů a informací během semináře, s plodnou výměnou názorů, společným čtením některých pasáží literárních textů.
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Latinská filologie minor (2019) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Latinská filologie maior (2019) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Latinská filologie maior (2019) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní