| Název předmětu | Dějiny hudby |
|---|---|
| Kód předmětu | KHV/UDH@ |
| Organizační forma výuky | Seminář |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | 2 |
| Semestr | Zimní |
| Počet ECTS kreditů | 2 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
nespecifikováno
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| nespecifikováno |
| Výstupy z učení |
|
Cíle: Cílem předmětu je, aby studenti získali všeobecné povědomí o vývoji evropské a české hudby od nejstarších dob po 2. polovinu 20. století. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " popsat a charakterizovat specifika jednotlivých vývojových období v dějinách evropské a české hudby " vysvětlit souvislosti a vzájemný vztah mezi vývojem hudby a obecnými dějinami, respektive dalšími uměleckými oblastmi (především výtvarným uměním) " zasadit vývoj české hudby do kontextu hudby evropské " vysvětlit a celkově zhodnotit význam a přínos hlavních představitelů jednotlivých vývojových období v dějinách evropské a české hudby (na základě znalosti stěžejních skladeb těchto autorů) " analyzovat a popsat stylové odlišnosti jednotlivých vývojových období v dějinách evropské a české hudby na základě aktivního poslechu nahrávek vybraných skladeb " definovat a vysvětlit základní hudební formy " definovat a vysvětlit základní hudební terminologii (ve vztahu k dějinám hudby) Témata: " periodizace dějin hudby " hudba pravěku a starověku " hudba období středověku " hudba období renesance " hudba období baroka " hudba období klasicismu " hudba období romantismu " hlavní vývojové tendence hudby 20. století Základní studijní literatura: HORÁKOVÁ, M. Nástin dějin evropské a české hudby, hudební nástroje a základy hudebních forem. Olomouc: Edizone Festa Olomouc, 2012. ISBN 978-80-903922-9-8 Doplňující studijní literatura: NAVRÁTIL, M. Dějiny hudby. Ostrava: Montanex, 2011. ISBN 978-80-7225-344-9 SMOLKA, J. a kol. Dějiny hudby. Praha: TOGGA Agency, Český hudební fond, 2001. ISBN 80-902912-0-1 ČERNUŠÁK, G. Dějiny evropské hudby. Praha: Panton, 1974. ISBN 35-305-74 CMÍRAL, A. Základní pojmy hudební. Praha: Státní hudební vydavatelství, 1965. ISBN 02-111-65 ZENKL, L. ABC hudebních forem. Praha: Editio Bärenreiter Praha, 2006. ISBN 80-86385-33-7
|
| Předpoklady |
|
nespecifikováno
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
nespecifikováno
Požadavky pro studenty ISP: 1. Návštěva dvou kulturních akcí (1× koncert klasické hudby a 1× opera) a vypracování stručné recenze. Tu zaslat ve formátu Word na email gabriela.zatkova@upol.cz, a to nejpozději do 16. 1. 2026. 2. Doporučená účast na výuce. 3. Samostudium všech témat na základě literatury uvedené v sylabu. |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |