Předmět: Hudební výchova v kurikulu MŠ 2

« Zpět
Název předmětu Hudební výchova v kurikulu MŠ 2
Kód předmětu KHV/PH2@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Krejčí Filip, Mgr. Ph.D.
  • Kružíková Lenka, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Disciplína zaměřená na aspekty práce s dětmi v MŠ, s ohledem na jejich hudební vývoj. Uchazeč si na základě teoretických východisek osvojí praktické techniky, bude schopen samostatně a kreativně vytvořit hudební program pro cílovou skupinu dětí umístěných v MŠ. Předmět navazuje na "Hudební výchova v kurikulu MŠ 1", prakticky a metodicky jej rozvíjí. Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " Aplikovat získané hudebně pedagogické znalosti a uvést je do souvislostí v praxi " Pochopit hudební vývoj dítěte v MŠ, následně pak znalosti aplikovat do praxe " Definovat základní pojmy z oblasti hudební pedagogiky a hudební psychologie, s ohledem na vývojový stupeň dítěte předškolního věku " Aplikovat základní principy expresivně-formativních přístupů s objasněním cílů a kontraindikací, metod podpory, navázat na získané teoretické znalosti " Orientovat se v hudebních hrách a technikách (s ohledem na cílovou skupinu a podpůrná opatření) " Metodicky popsat průběh hudebních her a technik s ohledem na cílovou skupinu dětí v MŠ (včetně dětí se SVP) " Kreativně vytvořit hudební program pro děti v MŠ Témata: Hudební vývoj dítěte v předškolním vzdělávání. Hudební kreativita. Hudební improvizace, kompozice, interpretace a poslech hudby v kurikulu MŠ. Expresivně-formativní přístupy aplikující u dětí v MŠ. Strategie zvládání emocí pomocí hudebních her a technik. Hudební komunikace. Metody práce s dětským hlasem, hlasová hygiena - metodické vedení dětského hlasu. Chyby hlasové techniky. Rytmické a pěvecké aktivity - specifika práce s písní a říkadlem, cíle. Odlišnost aplikace různého druhu metra a jeho vliv na vnímání dítěte. Obvyklé i neobvyklé hudební nástroje, technika hry a možnosti využití v MŠ. Hudebně pohybové činnosti u dětí v MŠ - zapojení prvků pohybové a taneční terapie. Hudebně pedagogické metody práce s dětmi se SVP. Proinkluzivní vzdělávání hudební výchovy v MŠ. Tvorba hudebního programu - zásady, pravidla. HOLAS, M. Psychologické základy hudební pedagogiky. Praha: SPN, 1987. HURNÍK, L. Tajemství hudby - hudební nauka s nadhledem. Praha: Grada, 2000. ISBN 80-7169-278-6. JURKOVIČ, P. Od výkřiku k písničce. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7367-750-3. KANTOR, J. - LIPSKÝ, M. - WEBER, J. Úvod do muzikoterapie. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2846-9. KRČEK, J. Musica Humana. Hranice na Moravě: Fabula, 2008. ISBN 978-80-86600-50-5. KULHÁNKOVÁ, E. Hudebně pohybová výchova. Praha: Portál, 2000. ISBN 978-80-7367-730-1. MÜLLER, O. Terapie ve speciální pedagogice. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 978-80-247-4172-7. ORFF, C. Perspektivy Orffovy školy v hudební výchově. Bratislava: Comenium Musicum, 1969. POSPÍŠILOVÁ, Z. - POLÁČKOVÁ, P. Pohyb s říkadly pro nejmenší. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2769-1. PAYNE, H. Kreativní pohyb a tanec ve výchově. Praha: Portál, 1999. ISBN 978-80-7367-887-6. SEDLÁK, F. Základy hudební psychologie. Praha: SPN, 1990. ISBN 80-04-20587-9. ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry pro zvládání agresivity a neklidu. Praha: Portál, 2002. ISBN 978-80-7367-426-7. ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-264-5. ŠIMANOVSKÝ, Z. Uspávanky. Praha: Ogme, 1998. ISBN 80-901129-6-X. TICHÁ, A. - RAKOVÁ, M. Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-100-6. Literatura v AJ: BRUSCIA, K. E. Improvisational Models of Music Therapy. Springfield: Charles C. Thomas publisher, 1987. NORDOFF, P. - ROBBINS, C. Creative Music Therapy. New York: John Day Publisher, 1977. NORDOFF, P. - ROBBINS, C. Music Therapy in Special Education. St. Louis: MMB Music, Inc., 2003. ISBN 978-189-1278-45-7.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Předškolní pedagogika (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Předškolní pedagogika (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Předškolní pedagogika (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Předškolní pedagogika (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Předškolní pedagogika (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní