Předmět: Didaktika hudební výchovy

« Zpět
Název předmětu Didaktika hudební výchovy
Kód předmětu KHV/PDH@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Krejčí Filip, Mgr. Ph.D.
  • Kružíková Lenka, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " správně metodicky vést hlasovou a pěveckou výchovu, hudebně pohybové, instrumentální a poslechové činnosti v mateřské škole " respektovat metodická a estetická pravidla při práci s písní a skladbou - zpěv, hra na tělo, pohybové vyjádření hudby, elementární pohybová choreografie, práce s vybranou poslechovou skladbou, využití snadno ovladatelných dětských hudebních nástrojů a jednoduchých nástrojů vlastní výroby " vybrat a nacvičit vhodný písňový repertoár s ohledem na schopnosti a dovednosti dětí " doprovázet zpěv dětí na hudební nástroj (melodicko-harmonický) " využívat metodické pomůcky a technologické vybavení " definovat psychologické aspekty hudebního rozvoje dětí předškolního věku " orientovat se v současných vývojových trendech hudební pedagogiky včetně odborné literatury " využívat jednoduché písně a říkanky k rytmizaci, melodizaci, instrumentaci a pohybovému ztvárnění Témata: Hlasová výchova dětí předškolního věku, práce s dechem, osvojování pěveckých dovedností v přirozeném hlasovém projevu, nácvik jednohlasé písně, transponování, taktování, hygienické návyky při zpěvu, psychologické aspekty hudebního rozvoje dětí předškolního věku, výběr písní a metodická prací s nimi, význam kreativity pro rozvoj hudebnosti dětí v MŠ a metody rozvoje tvořivých schopností dětí. Práce s vybranou písní - zpěv, hra na tělo, pohybové vyjádření hudby, elementární pohybová choreografie, metody práce s vybranou poslechovou skladbou, využití snadno ovladatelných dětských hudebních nástrojů v hudebních činnostech a hudebních nástrojů vlastní výroby, metody rozvíjení dětské hudební kreativity s praktickými ukázkami. Znalost oborové literatury a její využití, vývojové trendy v současné světové hudební pedagogice, využití pomůcek a technologického vybavení. Základní studijní literatura: KODEJŠKA, M. - VÁŇOVÁ, H. Hudební výchova dětí předškolního věku 1. Praha, 1989. KODEJŠKA, M. - VÁŇOVÁ, H. Hudební výchova dětí předškolního věku 2. Praha, 1991. KODEJŠKA, M. - VÁŇOVÁ, H. Hudební výchova dětí předškolního věku 3. Praha, 1991. LIŠKOVÁ, M. Hudební činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha: Raabe, 2006. ISBN 80-86307-26-3 Doplňující studijní literatura: JISTEL, P. Poslech hudby v MŠ a 1. tř. ZŠ. Praha: Muzikservis, 1997. Zvuková nahrávka. JURKOVIČ, P. Od výkřiku k písničce. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7367-750-3 Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání (http://www.msmt.cz/vzdelavani/predskolni-vzdelavani/ramcovy-vzdelavaci-program-pro-predskolni-vzdelavani ). TICHÁ, A. - RAKOVÁ M. Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-100-6 TICHÁ A. - RAKOVÁ, M. - ŠTÍPLOVÁ, L. Zpíváme a nasloucháme hudbě s nejmenšími. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-543-1 ŠIMANOVSKÝ Z. - TICHÁ A. Lidové písničky a hry s nimi. Praha: Portál, 1999. ISBN 978-80-262-0527-2 TICHÁ, A. Učíme děti zpívat. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-916-X ZEZULA, J. a kol. Hudební výchova v mateřské škole. Praha: SPN, 1987.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
- aktivní účast ve výuce; - odevzdání zpěvníku; - praktická prezentace a interpretace písně (klavír+zpěv) individuálně ve stanovený termín. Požadavky pro IVP: - konzultace s vyučujícím a plnění dílčích úkolů, - k zápočtu: odevzdání projektu písní, aktivní hudební interpretace písně: hra na klavír + zpěv.
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní