Cíle: Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou hudební kritiky, a to z hlediska historického, teoretického a praktického. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " definovat pojem hudební kritika, " rozpoznat a charakterizovat hlavní žánry hudební kritiky, " vysvětlit a popsat vznik a vývoj hudební kritiky v minulosti (v zahraničí a u nás), " zhodnotit přínos hlavních osobností hudební kritiky v minulosti (v zahraničí a u nás), " teoreticky definovat hlavní zásady psaní hudební kritiky, " prakticky vytvořit vlastní hudební kritiky (recenze) různého typu. Témata: " definování pojmu hudební kritika, " jednotlivé žánry hudební kritiky, " funkce a cíle hudební kritiky, " formální a obsahová stránka recenze, " dějiny a hlavní osobnosti hudební kritiky ve světě, " dějiny a hlavní osobnosti hudební kritiky v Českých zemích, " praktické psaní recenzí. Základní studijní literatura: VIČAR, J. Hudební kritika a popularizace hudby. Praha: Koniasch Latin Press, 1997. SPOUSTA, V. Jak psát recenze. In. Pedagogická orientace, č. 1, 2003, s. 101-109. Doplňující studijní literatura: BOR, V. Hudba - film - kritika. Praha: Panton, 1990. BORKOVÁ, A. Jak vzniká průvodní slovo a jak se píše kritika. In. Opus musicum, č. 2, 2009, s. 51-53. HÁJEK, J. Teorie umělecké kritiky. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986. HRČKOVÁ, N. Hudobná kritika a hodnotenie. Bratislava: Opus, 1986. REITTEREROVÁ, V. O špatné pověsti kritiků. In. Opus musicum, č. 6, 2009, s. 32-33. ZAPLETAL, P. Je psaní průvodních textů a kritik opravdu tak snadné? In. Opus musicum, č. 5, 2009, s. 36-39.
|
nespecifikováno
Požadavky pro studenty s ISP: 1) Přečtěte si níže vyjmenované 4 texty, s nimiž budeme ve výuce pracovat, a vyberte z nich nejdůležitější informace k hudební kritice a průvodnímu slovu. Stačí formou odrážek/výpisků, které mi zašlete. BORKOVÁ, Alena: Jak vzniká průvodní slovo a jak se píše kritika, Opus musicum, č. 2, 2009, s. 51-53. REITTEREROVÁ, Vlasta: O špatné pověsti kritiků, Opus musicum, č. 6, 2009, s. 32-33. ZAPLETAL, Petar: Je psaní průvodních textů a kritik opravdu tak snadné?, Opus musicum, č. 5, 2009, s. 36-39. DRÁPELA, EMIL: Mezi supy. Hudební kritika očima interpreta. Dostupné z: https://operaplus.cz/supy-hudebni-kritika-ocima-interpreta/?pa=1 2) Napište recenzi na hudební CD dle vlastního výběru, rozsah 1 normostrana 3) Napište recenzi na knihu s hudební tematikou dle vlastního výběru, rozsah 2 normované strany (při psaní recenzí se inspirujte níže uvedenou literaturou a recenzemi z odborného tisku). Vše zasílejte na adresu gabriela.zatkova@upol.cz, termín odevzdání je do 31. května! Doporučená literatura: VIČAR, Jan. Hudební kritika a popularizace hudby. Praha: Univerzita Karlova, 1997. BOR, Vladimír. Hudba - film - kritika. Praha: Panton, 1990. HÁJEK, Jiří. Teorie umělecké kritiky. Praha: SPN, 1986. HRČKOVÁ, Naďa. Hudobná kritika a hodnotenie. Bratislava: Opus, 1986. SPOUSTA, Vladimír. Jak psát recenze. Pedagogická orientace, 2003, č. 1, s. 101-109. BÁRTOVÁ, Jindra. Podivnosti kritických soudů Opus musicum, 1999, č. 4, s. 9-23. (= téma Nejedlý a Helfert) HELFERT, Vladimír. O české hudbě. K tisku připravili Bohumír Štědroň a Ivan Poledňák. Praha: SNKLHU, 1957. HELFERT, Vladimír. Útok na českou moderní hudbu, Olomouc: Index, 1937. HOLUB, Dalibor - HRZALOVÁ, Hana - LANTOVÁ, Ludmila (eds.). Studie a kritiky. Otakar Hostinský. Praha: Československý spisovatel, 1974. JANÁČEK, Leoš. Fejetony z Lidových novin. Uspořádal Jan Racek. Brno: Krajské nakladatelství, 1958. JANÁČEK, Leoš. Literární dílo (1875-1928). Fejetony, studie, kritiky, recenze, glosy, přednášky, proslovy, sylaby a skici. Brno: Editio Janáček, 2003. KŘESŤAN, Jiří. Zdeněk Nejedlý. Politik a vědec v osamění. Praha: Paseka, Národní archiv, 2012. LÉBL, Vladimír - POLEDŇÁK, Ivan (eds.). Hudební věda. Historie a teorie oboru, jeho světový a český vývoj, I - III část. Praha: SPN, 1988. I. část (s. 147-217) obsahuje kapitoly o vývoji české hudební vědy (včetně osobností jako Hostinský, Nejedlý, Zich, Helfert ad.) III. část (s. 854-878) se věnuje popularizaci hudby a hudební kritice LUDVOVÁ, Jitka (ed.). Dokonalý antiwagnerián Eduard Hanslick. Paměti, fejetony, kritiky. Výbor z díla. Praha: Supraphon, 1992. MARCELLO, Benedetto. Divadlo podle módy. Praha: Editio Supraphon, 1970. NEDBAL, Miloslav (ed.). Slavná doba české hudby. Ludevít Procházka. Výbor z kritik a článků, Praha: SNKLHU, 1958. NEJEDLÝ, Zdeněk. Kritiky, sv. II, Rudé právo 1923-1935. Praha: SNKLHU, 1956. PEČMAN, Rudolf. Člověk čistého srdce. Gracian Černušák včera a dnes. Praha: KLP, 2007. PEČMAN, Rudolf. Vladimír Helfert. Brno: Nadace Universitas Masarykiana, 2003. REITTEREROVÁ, Vlasta. ...abychom dle svých sil přispěli k šíření vzdělání hudebního. Počátky a vývoj hudebního časopisectví. Harmonie, 2013, č. 2, 4, 7 a 11. SHAW, George Bernard. Dokonalý wagnerovec. Hudobné eseje a kritiky. Zostavil, preložil a vysvetlivky napísal Otakar Kořínek. Bratislava: OPUS, 1981. VÍTOVÁ, Eva (ed.). Otakar Hostinský. Z hudebních bojů let sedmdesátých a osmdesátých. Výbor z operních a koncertních kritik. Praha: Editio Supraphon, 1986.
|