Název předmětu | Hudební pedagogika 2 |
---|---|
Kód předmětu | KHV/NPG2@ |
Organizační forma výuky | Seminář |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | 1 |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
nespecifikováno
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Disciplína je zaměřena na vytváření kompetencí studenta teoreticky reflektovat hudebně vzdělávací realitu v její komplexnosti. Cíle: Studenti budou po absolvování předmětu schopni: " pojmenovat základní hudebně pedagogické pojmy jednotlivých tematických oblastí, " charakterizovat nejvýznamnější hudebně pedagogické teorie a jejich představitele, " charakterizovat jednotlivé složky hudební edukace a jejich typické znaky v rámci všeobecné hudební edukace, " rozlišit kognitivní a sociální intervencí v jednotlivých složkách hudební edukace, " vysvětlit postavení hudební pedagogiky v dějinách hudební kultury, " charakterizovat a srovnat nejvýznamnější hudebně pedagogické koncepce a jejich představitele, " charakterizovat specifika hodnocení v hudební edukaci, " rozlišit charakteristické rysy vlivu širšího společenského kontextu na hudební kulturu a hudební edukaci, " pojmenovat významné hudební instituce všeobecné, specializované a profesionální hudební výchovy v kontextu domácím a mezinárodním, charakterizovat typy hudebně pedagogických kodifikačních materiálů. Témata: " Hudebnost jako hudebně pedagogická kategorie. Hudební potřeby, zájmy a postoje a problematika motivace ve školní hudební výchově. " Složky hudební výchovy. Typy hudebních činností. " Vokální intonace a imitace a jejich aplikace v hudební edukaci. Intonační metody (solmizace, číselná metoda, Doležil, Battke, Lýsek, Daniel). " Hudebnost a zpěvnost. Pěvecké dovednosti jako generalizující edukační problém. Estetickovýchovná práce s písní v hudební edukaci. Jednohlasý a vícehlasý zpěv. " Poslech hudby v hudební edukaci. Specifika a historie tzv. výchovných koncertů. " Instrumentální činnosti v hudební edukaci. Hudebně naukové učivo a jeho pojetí ve všeobecné a specializované hudební edukaci. " Princip improvizace jako prostředek rozvoje kreativity. Elementární komponování ve všeobecné a specializované hudební edukaci. Hudebně pohybové a taneční prvky ve všeobecné a specializované hudební edukaci. " Hudebně výchovná koncepce C. Orffa, E. J. Dalcroze. " Hudebně výchovná koncepce Z. Kodálye. Hudebně výchovná koncepce S. Suzukiho. " Olomoucký hudebně výchovný model L. Daniela. Jesenický model HV. " Formování pedagogického myšlení v antice a ve středověku. " Období renesance a reformace a jejich význam v dějinách hudební pedagogiky. J. A. Komenský a J. Blahoslav, jejich přínos současné hudební pedagogice. " Hudebně výchovné snahy v 18. a 19. století. Hudební výchova jako součást a nositel národně obrozenských snah. " Hudební výchova v meziválečném období a ve 2. polovině 20. století. " Hudební edukace od roku 1989 do současnosti. " Vývoj podpůrných a kodifikačních dokumentů (učebnic, metodických materiálů, učebních plánu, osnov, curriculum). " Média a školní hudební edukace. Hudebně edukační organizační struktury v domácím a mezinárodním kontextu. Hudební kulturní dědictví jako edukační fenomén. Základní studijní literatura: BURLAS, L. Teória hudobnej pedagogiky. Prešov: Prešovská univerzita, 1997. FUKAČ, J. - TESAŘ, S. - VEREŠ, J. Hudební pedagogika: koncepce a aplikace hudebně výchovných ideí v minulosti a přítomnosti. Brno: Masarykova univerzita, 2000. GAUSSE, F. Počátky moderních proudů v naší hudební výchově. Praha: Supraphon, 1975. GREGOR, V. - SEDLICKÝ, T. Dějiny hudební výchovy v českých zemích a na Slovensku. Praha: Supraphon, 1973. HOLAS, M. Hudební pedagogika. Praha: Nakladatelství AMU, 2004. HELFERT, V. Základy hudební výchovy na nehudebních školách. In. Helfert: O hudební tvořivosti. Praha: Supraphon, 1970. LÉBL, V. - POLEDŇÁK, I. a kol. Hudební věda II. (kapitola Hudební pedagogika). Praha: SPN, 1988. POLEDŇÁK, I. Hudebně pedagogické invence. Praha: Univerzita Karlova, 2005. VÁŇOVÁ, H. - SKOPAL, J. Metodologie a logika výzkumu v hudební pedagogice. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2002.
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
|
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |