Předmět: Hudební psychologie v edukaci 2

« Zpět
Název předmětu Hudební psychologie v edukaci 2
Kód předmětu KHV/NHP2@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Krejčí Filip, Mgr. Ph.D.
  • Luska Jiří, prof. PaedDr. CSc.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Předmět seznámí studenty s hlavními psychologickými aspekty provázející hudební ontogenezi a rozvoj hudebnosti v edukaci. Cíle: Studenti budou po absolvování předmětu schopni: " charakterizovat nejvýznamnější autory hudebně psychologických testů, " charakterizovat jednotlivé etapy ontogeneze hudebnosti, " posoudit standardní znaky hudebnosti , rozlišit endogenní a exogenní vlivy, " rozlišit kognitivní a sociální aspekty vývoje hudebnosti, " rozlišit základní standardizované diagnostické postupy hudebnosti a jejich představitele. Témata Hudební enkulturace. Polarita dědičného a sociálních vlivů. Hudba a emoce. Diagnostika hudebních schopností. Přehled testů hudebnosti. Seashore, Wing, Gordon, Bentley, Colwell, Holas, Luska. Ontogeneze hudebnosti. Základní otázky. Periodizace. Ontogeneze hudebnosti mladšího školního věku. Ontogeneze hudebnosti středního školního věku. Ontogeneze hudebnosti v adolescenci. Základní studijní literatura: SEDLÁK, F., VÁŇOVÁ, H.: Hudební psychologie pro učitele. Praha: Karolínum, 2013. FRANĚK, M.: Hudební psychologie. Praha: Karolinum, 2005. LÉBL, V. - POLEDŇÁK, I.: a kol. Hudební věda II. (kapitola Hudební psychologie). Praha: SPN, 1988. POLEDŇÁK, I.: Stručný slovník hudební psychologie. Praha: Supraphon, 1984. Doplňující studijní literatura: HALLAM, S. - CROSS, I. - THAUT, M. (eds.). Oxford Handbook of Music Psychology. Oxford: Oxford University Press, 2009. Heslo "hudební psychologie". In. Slovník české hudební kultury. Praha: Supraphon, 1999. HLAVSA, J. Psychologické metody výchovy k tvořivosti. Praha: 1987. HLAVSA, J. Psychologické základy teorie tvorby. Praha: 1985. KRBAŤA, P. Psychológia hudby (nielen) pre hudobníkov. Prešov: Matúš, 1994. LINKA, A. Kapitoly z muzikoterapie. Rosice u Brna: Gloria, 1997. LUSKA, J. Sluch pro harmonii a jeho diagnostika. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1996. LUSKA, J. Vývoj sluchu pro harmonii v ontogenezi. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2006. LUSKA, J. Hudebně psychologické poznámky v nástrojových školách 18. století. (L. Mozart, C. Ph. E. Bach, J. J. Quantz). In. Hudební věda a výchova 9. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého v Olomouci, 2003, s. 87 - 94. NAZAJKINSKIJ, J. V. O psychológii hudobného vnímania. Bratislava: Opus, 1980. SEDLÁK, F. Základy hudební psychologie. Praha: SPN, 1989. VÁŇOVÁ, H. - SKOPAL, J. Metodologie a logika výzkumu v hudební pedagogice. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2002.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní