Předmět: Aplikovaná harmonie

« Zpět
Název předmětu Aplikovaná harmonie
Kód předmětu KHV/MAHQ
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Krejčí Filip, Mgr. Ph.D.
  • Režný Pavel, doc. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsah předmětu odpovídá stanoveným cílům tohoto předmětu. Kvintakordy dur a moll, jejich obraty, dominantní septakord, obraty, dominantní septakord, obraty, spoj D7-T, spoj T-S, T-D, kadence T-S-D7-T (v durových a mollových tóninách), transpozice písní, harmonizace písní s melodickými tóny, vedlejší akordy, čtyřhlasá harmonie, střídavý a průchodný bas. Obsahové teze disciplíny: Praktická a teoretická harmonizace písní lidových i umělých formou akordického doprovodu melodie za využití hlavních a vedlejších akordů + mimotonálních dominant.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - harmonicky analyzovat dětské písně umělé i lidové - zharmonizovat jednohlasou píseň v dur i v moll - umět prakticky využívat základní a vedlejší harmonické funkce - dokázat všechny písně i s doprovodem zahrát na klavír Témata: Akordy v dur a mollové tónině, pravidla spojování akordů, hlavní a vedlejší akordy, kadence v dur a moll, způsoby doprovodů, praktické používání harmonických funkcí Základní studijní literatura: Kofroň, J.: Učebnice harmonie. Praha: Editio Bärenreiter, 2010 Doplňující studijní literatura: Šimanovský, Z., Tichá, A.: Hrajeme si s písničkou. Praha: Portál, 2012 Petržela, Z.: Veselé písničky. Praha: Portál, 2007 Beránková, E.: Lidové písničky a koledy. Praha: Portál, 2004
V rozsahu náplně daného předmětu.
Předpoklady
Znalost elementární hudební teorie. Zvládnuté základy hry na klavír.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Povinná účast ve cvičeních (popř. seminářích). Teoretické znalosti týkající se dané problematiky, popř. s tím spojené praktické dovednosti. Ke zkoušce je třeba harmonicky analyzovat 20 písní (s využitím vydaných publikací) a mít zharmonizováno alespoň 10 lid. písní (a umět svou harmonizaci zahrát na klavír).
Doporučená literatura
  • Klapil, P. (2007). Napříč tonální harmonií. Olomouc: VUP.
  • Kofroň, J. (2002). Učebnice harmonie. Praha.
  • Režný, P. (2005). Elementární hudební teorie II. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Režný, P. (2005). Elementární hudební teorie I. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Šimanovský, Z., & Tichá, A. (2007). Lidové písničky a hry s nimi. Praha: Portál.
  • Šimanovský, Z. (2007). Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha: Portál.
  • Šimanovský, Z. (2011). Hry s hudbou, pohybem a zpěvem pro děti a mládež. [Praha]: Portál.
  • ŠIMANOVSKÝ, Z. (2000). Písničky a jejich dramatizace.. Praha : Portál.
  • Tichá, A. (2005). Učíme děti zpívat: hlasová výchova pomocí her pro děti od 5 do 11 let. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní