Vyučující
|
-
Krejčí Filip, Mgr. Ph.D.
-
Režný Pavel, doc. PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsah předmětu odpovídá stanoveným cílům tohoto předmětu. Kvintakordy dur a moll, jejich obraty, dominantní septakord, obraty, dominantní septakord, obraty, spoj D7-T, spoj T-S, T-D, kadence T-S-D7-T (v durových a mollových tóninách), transpozice písní, harmonizace písní s melodickými tóny, vedlejší akordy, čtyřhlasá harmonie, střídavý a průchodný bas. Obsahové teze disciplíny: Praktická a teoretická harmonizace písní lidových i umělých formou akordického doprovodu melodie za využití hlavních a vedlejších akordů + mimotonálních dominant.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - harmonicky analyzovat dětské písně umělé i lidové - zharmonizovat jednohlasou píseň v dur i v moll - umět prakticky využívat základní a vedlejší harmonické funkce - dokázat všechny písně i s doprovodem zahrát na klavír Témata: Akordy v dur a mollové tónině, pravidla spojování akordů, hlavní a vedlejší akordy, kadence v dur a moll, způsoby doprovodů, praktické používání harmonických funkcí Základní studijní literatura: Kofroň, J.: Učebnice harmonie. Praha: Editio Bärenreiter, 2010 Doplňující studijní literatura: Šimanovský, Z., Tichá, A.: Hrajeme si s písničkou. Praha: Portál, 2012 Petržela, Z.: Veselé písničky. Praha: Portál, 2007 Beránková, E.: Lidové písničky a koledy. Praha: Portál, 2004
V rozsahu náplně daného předmětu.
|
Předpoklady
|
Znalost elementární hudební teorie. Zvládnuté základy hry na klavír.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Povinná účast ve cvičeních (popř. seminářích). Teoretické znalosti týkající se dané problematiky, popř. s tím spojené praktické dovednosti. Ke zkoušce je třeba harmonicky analyzovat 20 písní (s využitím vydaných publikací) a mít zharmonizováno alespoň 10 lid. písní (a umět svou harmonizaci zahrát na klavír).
|
Doporučená literatura
|
-
Klapil, P. (2007). Napříč tonální harmonií. Olomouc: VUP.
-
Kofroň, J. (2002). Učebnice harmonie. Praha.
-
Režný, P. (2005). Elementární hudební teorie II. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Režný, P. (2005). Elementární hudební teorie I. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
Šimanovský, Z., & Tichá, A. (2007). Lidové písničky a hry s nimi. Praha: Portál.
-
Šimanovský, Z. (2007). Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha: Portál.
-
Šimanovský, Z. (2011). Hry s hudbou, pohybem a zpěvem pro děti a mládež. [Praha]: Portál.
-
ŠIMANOVSKÝ, Z. (2000). Písničky a jejich dramatizace.. Praha : Portál.
-
Tichá, A. (2005). Učíme děti zpívat: hlasová výchova pomocí her pro děti od 5 do 11 let. Praha: Portál.
|