Předmět: Soudobá hudba 2

« Zpět
Název předmětu Soudobá hudba 2
Kód předmětu KHV/KNSH2
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Krejčí Filip, Mgr. Ph.D.
  • Žatková Gabriela, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsah předmětu odpovídá stanoveným cílům tohoto předmětu.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Cíle: Cílem předmětu je, aby studenti získali všeobecný přehled o vývoji světové hudby v 1. a 2. polovině 20. století. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat a popsat hlavní stylové proudy, školy a hnutí ve světové hudbě 20. století - obecně charakterizovat tvorbu hlavních osobností a jejich přínos světové hudbě - vyjmenovat a charakterizovat stěžejní díla hlavních osobností hudby 20. století - zasadit osobnosti i jednotlivá díla do celkového kontextu a vzájemných souvislostí. Témata: - hlavní osobnosti hudby americké (Charles Ives) - John Cage - elektronická hudba a serialismus - hudební minimalismus - postmoderna v hudbě. Základní studijní literatura: NAVRÁTIL, Miloš. Nástin vývoje evropské hudby 20. století. Ostrava: Montanex, 1993. ROSS, Alex. Zbývá jen hluk. Naslouchání dvacátému století. Praha: Argo a Dokořán, 2011. VYSLOUŽIL, Jiří. Hudobníci 20. storočia. Bratislava: Opus, 1981. Doplňující studijní literatura: BEK, Josef. Světová hudba 20. století. Praha: Supraphon, 1968. GRIFFITH, Paul. Modern Music and After. Oxford: Oxford University Press, 1995. HRČKOVÁ, Naďa. Dějiny hudby VI. Hudba 20. století. 2 díly, Praha: Ikar, 2006 a 2007. HERZFELD, Friedrich. Musica nova. Praha: Mladá fronta, 1966. MORGAN, Robert P. (ed.). Modern Times: From World War I to the Present. London: The Macmillan Press Limited, 1993. MORGAN, Robert P. Twentieth-Century Music. New York: W. W. Norton Company, 1991. NYMAN, Michael. Experimental Music: Cage and Beyond. Cambridge: Cambridge University Press, 1999. SALZMAN, Eric. Twentieth-Century Music. An Introduction. Englewood Cliffs: Prentice Hall, 1988.
V rozsahu náplně daného předmětu.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Povinná účast ve cvičeních (popř. seminářích). Teoretické znalosti týkající se dané problematiky, popř. s tím spojené praktické dovednosti.
Doporučená literatura
  • Navrátil, M. (1993). Nástin vývoje evropské hudby 20. století. Ostrava: Montanex.
  • Smolka, J. a kol. (2001). Dějiny hudby. Praha - Brno.
  • Vysloužil, J., & Pašteka, J. (1981). Hudobníci 20. storočia. Bratislava: OPUS.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol (NA18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol (NA18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol (NA17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol (NA17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní