Název předmětu | Soudobá hudba 1 |
---|---|
Kód předmětu | KHV/KNSH1 |
Organizační forma výuky | Přednáška |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | 2 |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 1 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Obsah předmětu odpovídá stanoveným cílům tohoto předmětu.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Přednášení |
Výstupy z učení |
Cíle: Cílem předmětu je, aby studenti získali všeobecný přehled o vývoji světové hudby v 1. a 2. polovině 20. století. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat a popsat hlavní stylové proudy, školy a hnutí ve světové hudbě 20. století - obecně charakterizovat tvorbu hlavních osobností a jejich přínos světové hudbě - vyjmenovat a charakterizovat stěžejní díla hlavních osobností hudby 20. století - zasadit osobnosti i jednotlivá díla do celkového kontextu a vzájemných souvislostí Témata: - úvod do problematiky hudby 20. století - 2. vídeňská škola (dodekafonie, Arnold Schönberg a jeho žáci) - Igor Stravinskij a neoklasicismus - Erik Satie a Pařížská Šestka - Edgar Var?se a italští futuristé - hlavní osobnosti hudby maďarské (Béla Bartók), německé (Paul Hindemith) a britské (Benjamin Britten). Základní studijní literatura: NAVRÁTIL, Miloš. Nástin vývoje evropské hudby 20. století. Ostrava: Montanex, 1993. ROSS, Alex. Zbývá jen hluk. Naslouchání dvacátému století. Praha: Argo a Dokořán, 2011. VYSLOUŽIL, Jiří. Hudobníci 20. storočia. Bratislava: Opus, 1981. Doplňující studijní literatura: BEK, Josef. Světová hudba 20. století. Praha: Supraphon, 1968. GRIFFITH, Paul. Modern Music and After. Oxford: Oxford University Press, 1995. HRČKOVÁ, Naďa. Dějiny hudby VI. Hudba 20. století. 2 díly, Praha: Ikar, 2006 a 2007. HERZFELD, Friedrich. Musica nova. Praha: Mladá fronta, 1966. MORGAN, Robert P. (ed.). Modern Times: From World War I to the Present. London: The Macmillan Press Limited, 1993. MORGAN, Robert P. Twentieth-Century Music. New York: W. W. Norton Company, 1991. NYMAN, Michael. Experimental Music: Cage and Beyond. Cambridge: Cambridge University Press, 1999. SALZMAN, Eric. Twentieth-Century Music. An Introduction. Englewood Cliffs: Prentice Hall, 1988.
V rozsahu náplně daného předmětu. |
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Analýza výkonů studenta
Povinná účast ve cvičeních (popř. seminářích). Teoretické znalosti týkající se dané problematiky, popř. s tím spojené praktické dovednosti. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol (NA17) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol (NA17) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol (NA18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol (NA18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |