Název předmětu | Hudební psychologie 2 |
---|---|
Kód předmětu | KHV/KNPS2 |
Organizační forma výuky | Přednáška |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | 2 |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 1 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Obsah předmětu odpovídá stanoveným cílům tohoto předmětu.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Přednášení |
Výstupy z učení |
Cíle: Studenti budou po absolvování předmětu schopni: - pojmenovat základní hudebně psychologické pojmy jednotlivých tematických oblastí - charakterizovat nejvýznamnější hudebně psychologické teorie a jejich představitele, - charakterizovat jednotlivé etapy ontogeneze hudebnosti. - posoudit standardní znaky hudebnosti , rozlišit endogenní a exogenní vlivy , - rozlišit kognitivní a sociální aspekty vývoje hudebnosti - rozlišit základní standardizované diagnostické postupy hudebnosti a jejich představitele Témata Místo hudební psychologie v muzikologické systematice. Systematika hudební psychologie. Srovnání pojetí I. Poledňáka, M. Franěk, D. Deutsch Hlavní vývojové etapy hudební psychologie. Stěžejní osobnosti hudební psychologie. Působení hudby na psychiku. Proces vnímání hudby. Elementové a asociativní pojetí. Gestalt principy v oblasti hudebního vnímání. Kognitivní pojetí. Hudebnost jako hudebně psychologická kategorie. Struktura hudebnosti. Hudební vlohy. Hudební schopnosti. Klasifikace hudebních schopností. Transfer. Vztah hudebních a speciálních schopností. Hudebnost a inteligence. H. Gardner, S. Hallam. Hudební dovednosti, učení. Talent a nadání. Absolutní sluch. Základní studijní literatura: SEDLÁK, F., VÁŇOVÁ, H. Hudební psychologie pro učitele. Praha: Karolínum, 2013. FRANĚK, M. Hudební psychologie. Praha: Karolinum, 2005. LÉBL, V. - POLEDŇÁK, I. a kol. Hudební věda II. (kapitola Hudební psychologie). Praha: SPN, 1988. POLEDŇÁK, I. Stručný slovník hudební psychologie. Praha: Supraphon, 1984.
V rozsahu náplně daného předmětu. |
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Analýza výkonů studenta
Povinná účast ve cvičeních (popř. seminářích). Teoretické znalosti týkající se dané problematiky, popř. s tím spojené praktické dovednosti. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol (NA18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol (NA18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol (NA17) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol (NA17) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |