Studenti budou po absolvování předmětu schopni: - vysvětlit postavení hudební pedagogiky v dějinách hudební kultury, - charakterizovat a srovnat nejvýznamnější hudebně pedagogické koncepce a jejich představitele, - charakterizovat specifika hodnocení v hudební edukaci, - rozlišit charakteristické rysy vlivu širšího společenského kontextu na hudební kulturu a hudební edukaci, - pojmenovat významné hudební instituce všeobecné, specializované a profesionální hudební výchovy v kontextu domácím a mezinárodním, charakterizovat typy hudebně pedagogických kodifikačních materiálů. Témata Hudebně výchovná koncepce C. Orffa. Hudebně výchovná koncepce E. J.- Dalcroze. Hudebně výchovná koncepce Z. Kodálye. Hudebně výchovná koncepce S. Suzukiho. Olomoucký hudebně výchovný model L. Daniela. Organizace a řízení hudebně výchovného procesu. Formování pedagogického myšlení v antice a ve středověku. Období renesance a reformace a jejich význam v dějinách hudební pedagogiky. J. A. Komenský a J. Blahoslav, jejich přínos současné hudební pedagogice. Hudebně výchovné snahy v 17., 18. století. Hudební výchova jako součást a nositel národně obrozenských snah. Hudební výchova v meziválečném období. Hudební výchova ve 2. polovině 20. století. Hudební edukace od roku 1989 do současnosti. Problematika hodnocení hudebního vývoje a hudebního výkonu žáka. Vývoj podpůrných a kodifikačních dokumentů (učebnic, metodických materiálů, učebních plánu, osnov, curriculum). Média a školní hudební edukace. Hudebně edukační organizační struktury v domácím a mezinárodním kontextu. Základní studijní literatura: BURLAS, L. Teória hudobnej pedagogiky. Prešov: Prešovská univerzita, 1997. FUKAČ, J. - TESAŘ, S. - VEREŠ, J. Hudební pedagogika: koncepce a aplikace hudebně výchovných ideí v minulosti a přítomnosti. Brno: Masarykova univerzita, 2000 GAUSSE, F. Počátky moderních proudů v naší hudební výchově. Praha: Supraphon, 1975. HELFERT, V. Základy hudební výchovy na nehudebních školách. In: Helfert: O hudební tvořivosti. Praha: 1970. LÉBL, V. - POLEDŇÁK, I. a kol. Hudební věda II. (kapitola Hudební pedagogika). Praha: SPN, 1988. GREGOR, V. - SEDLICKÝ, T. Dějiny hudební výchovy v českých zemích a na Slovensku. Praha: Supraphon, 1973. HOLAS, M. Hudební pedagogika. Praha: Nakladatelství AMU, 2004. POLEDŇÁK, I. Hudebně pedagogické invence. Praha: Univerzita Karlova, 2005. VÁŇOVÁ, H. - SKOPAL, J. Metodologie a logika výzkumu v hudební pedagogice. Praha: Karolinum, 2002. Doplňující studijní literatura: COLWELL, R., RICHARDSON, C. (Eds.) The New Handbook of Research on Music Teaching and Learning. New York: Oxford University Press, 2002. HELFERT, V. Základy hudební výchovy na nehudebních školách. Praha: SPN, 1956. LUSKA, J. K vývoji vztahů české hudební pedagogiky k nonartificiální hudbě. In: Hudební věda a výchova 5. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, s. 95 - 105. AUPO, fac. paed. Musica III. LUSKA, J. Vybrané otázky srovnávací hudební pedagogiky. In: Hudební věda a výchova 10. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006, s. 83 - 88. LUSKA, J. - HLAVAČKA, M. K proměnám komparativní hudební pedagogiky. In: Hudební věda a výchova 10. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006, s. 73 - 81.
V rozsahu náplně daného předmětu.
|