Předmět: Hudební pedagogika 2

« Zpět
Název předmětu Hudební pedagogika 2
Kód předmětu KHV/KNPG2
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Krejčí Filip, Mgr. Ph.D.
  • Luska Jiří, prof. PaedDr. CSc.
Obsah předmětu
Obsah předmětu odpovídá stanoveným cílům tohoto předmětu.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Výstupy z učení
Studenti budou po absolvování předmětu schopni: - pojmenovat základní hudebně pedagogické pojmy jednotlivých tematických oblastí, - vysvětlit postavení hudební pedagogiky v systému muzikologických disciplín, - charakterizovat nejvýznamnější hudebně pedagogické teorie a jejich představitele, - charakterizovat jednotlivé složky hudební edukace a jejich typické znaky v rámci všeobecné hudební edukace, - rozlišit kognitivní a sociální intervencí v jednotlivých složkách hudební edukace. Témata: Hudebnost jako hudebně pedagogická kategorie. Hudební potřeby, zájmy a postoje a problematika motivace ve školní hudební výchově. Složky hudební výchovy. Typy hudebních činností. Lidský hlas a jeho rozvoj v ontogenezi. Základní vokální dovednosti. Vokální intonace a imitace a jejich aplikace v hudební edukaci. Intonační metody (solmizace, číselná metoda, Doležil, Battke, Lýsek, Daniel). Hudebnost a zpěvnost. Pěvecké dovednosti jako generalizující edukační problém. Estetickovýchovná práce s písní v hudební edukaci. Jednohlasý a vícehlasý zpěv. Poslech hudby v hudební edukaci. Specifika a historie tzv. výchovných koncertů. Instrumentální činnosti v hudební edukaci. Hudební instrumentář ve školní hudební výchově. Hudebně naukové učivo a jeho pojetí ve všeobecné a specializované hudební edukaci. Princip improvizace jako prostředek rozvoje kreativity. Elementární komponování ve všeobecné a specializované hudební edukaci. Hudebně pohybové a taneční prvky ve všeobecné a specializované hudební edukaci. Základní studijní literatura: BURLAS, L. Teória hudobnej pedagogiky. Prešov: Prešovská univerzita, 1997. FUKAČ, J. - TESAŘ, S. - VEREŠ, J. Hudební pedagogika: koncepce a aplikace hudebně výchovných ideí v minulosti a přítomnosti. Brno: Masarykova univerzita, 2000 HELFERT, V. Základy hudební výchovy na nehudebních školách. In: Helfert: O hudební tvořivosti. Praha: 1970. LÉBL, V. - POLEDŇÁK, I. a kol. Hudební věda II. (kapitola Hudební pedagogika). Praha: SPN, 1988. GREGOR, V. - SEDLICKÝ, T. Dějiny hudební výchovy v českých zemích a na Slovensku. Praha: Supraphon, 1973. HOLAS, M. Hudební pedagogika. Praha: Nakladatelství AMU, 2004. POLEDŇÁK, I. Hudebně pedagogické invence. Praha: Univerzita Karlova, 2005. VÁŇOVÁ, H. - SKOPAL, J. Metodologie a logika výzkumu v hudební pedagogice. Praha: Karolinum, 2002. Doplňující studijní literatura: COLWELL, R., RICHARDSON, C. (Eds.) The New Handbook of Research on Music Teaching and Learning. New York: Oxford University Press, 2002. HELFERT, V. Základy hudební výchovy na nehudebních školách. Praha: SPN, 1956. LUSKA, J. K vývoji vztahů české hudební pedagogiky k nonartificiální hudbě. In: Hudební věda a výchova 5. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, s. 95 - 105. AUPO, fac. paed. Musica III. LUSKA, J. Vybrané otázky srovnávací hudební pedagogiky. In: Hudební věda a výchova 10. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006, s. 83 - 88. LUSKA, J. - HLAVAČKA, M. K proměnám komparativní hudební pedagogiky. In: Hudební věda a výchova 10. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006, s. 73 - 81.
V rozsahu náplně daného předmětu.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Povinná účast ve cvičeních (popř. seminářích). Teoretické znalosti týkající se dané problematiky, popř. s tím spojené praktické dovednosti.
Doporučená literatura
  • Fukač, Jiří - Poledňák, Ivan. (1988). Hudební pedagogika, in: Hudební věda II. Praha.
  • Fukač,J.-Tesař, S.-Vereš,J. (2000). Hudební pedagogika. Brno.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol (NA17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol (NA17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol (NA18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol (NA18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní