Cíle: Studenti budou po absolvování předmětu schopni: - pojmenovat základní hudebně pedagogické pojmy jednotlivých tematických oblastí, - vysvětlit postavení hudební pedagogiky v systému muzikologických disciplín, - charakterizovat nejvýznamnější hudebně pedagogické teorie a jejich představitele, - charakterizovat systematiku hudební pedagogiky, rozlišit kognitivní a sociální aspekty hudebnosti - posoudit endogenní a exogenní vlivy intencionální a funkcionální hudební edukace, - pojmenovat významné hudební instituce všeobecné, specializované a profesionální hudební výchovy. Témata: Hudební pedagogika v systému muzikologie. Formování hudební pedagogiky jako vědního oboru. Oborová systematika hudební pedagogiky_komparace pojetí. Předmět, cíle a úkoly hudební pedagogiky. Vztahy pedagogiky, estetické a hudební výchovy. Vztah hudební pedagogiky, pedagogických, psychologických a sociologických věd. Funkce hudby ve společnosti. Funkcionální a intencionální hudební výchova. Hudební kulturní dědictví jako edukační fenomén. Hudební edukace jako předmět vědeckého zkoumání. Vývoj a současný stav HV jako předmět hudební pedagogiky. Specifičnost osvojování hudby z hlediska hudební pedagogiky. HV jako specifický typ hudební a pedagogické komunikace. Hudebně vzdělávací a výchovné instituce. Základní studijní literatura: BURLAS, L. Teória hudobnej pedagogiky. Prešov: Prešovská univerzita, 1997. FUKAČ, J. - TESAŘ, S. - VEREŠ, J. Hudební pedagogika: koncepce a aplikace hudebně výchovných ideí v minulosti a přítomnosti. Brno: Masarykova univerzita, 2000 GAUSSE, F. Počátky moderních proudů v naší hudební výchově. Praha: Supraphon, 1975. HELFERT, V. Základy hudební výchovy na nehudebních školách. In: Helfert: O hudební tvořivosti. Praha: 1970 LÉBL, V. - POLEDŇÁK, I. a kol. Hudební věda II. (kapitola Hudební pedagogika). Praha: SPN, 1988. GREGOR, V. - SEDLICKÝ, T. Dějiny hudební výchovy v českých zemích a na Slovensku. Praha: Supraphon, 1973. HOLAS, M. Hudební pedagogika. Praha: Nakladatelství AMU, 2004. POLEDŇÁK, I. Hudebně pedagogické invence. Praha: Univerzita Karlova, 2005. VÁŇOVÁ, H. - SKOPAL, J. Metodologie a logika výzkumu v hudební pedagogice. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2002. Doplňující studijní literatura: COLWELL, R., RICHARDSON, C. (Eds.) The New Handbook of Research on Music Teaching and Learning. New York: Oxford University Press, 2002. HELFERT, V. Základy hudební výchovy na nehudebních školách. Praha: SPN, 1956. LUSKA, J. K vývoji vztahů české hudební pedagogiky k nonartificiální hudbě. In: Hudební věda a výchova 5. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, s. 95 - 105. AUPO, fac. paed. Musica III. LUSKA, J. Vybrané otázky srovnávací hudební pedagogiky. In: Hudební věda a výchova 10. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006, s. 83 - 88. LUSKA, J. - HLAVAČKA, M. K proměnám komparativní hudební pedagogiky. In: Hudební věda a výchova 10. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006, s. 73 - 81.
V rozsahu náplně daného předmětu.
|