Název předmětu | Seminář hudební kritiky 1 |
---|---|
Kód předmětu | KHV/KNKR1 |
Organizační forma výuky | Seminář |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | 1 |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 1 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Obsah předmětu odpovídá stanoveným cílům tohoto předmětu.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Výstupy z učení |
Cíle: Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou hudební kritiky, a to z hlediska historického, teoretického a praktického. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat pojem hudební kritika - rozpoznat a charakterizovat hlavní žánry hudební kritiky - vysvětlit a popsat vznik a vývoj hudební kritiky v minulosti (v zahraničí a u nás) - zhodnotit přínos hlavních osobností hudební kritiky v minulosti (v zahraničí a u nás) - orientovat se v problematice hudební kritiky v současnosti - teoreticky popsat hlavní zásady psaní hudební kritiky - prakticky vytvořit vlastní hudební kritiky (recenze) různého typu. Témata: - definování pojmu hudební kritika - jednotlivé žánry hudební kritiky - funkce a cíle hudební kritiky - formální a obsahová stránka recenze - dějiny a hlavní osobnosti hudební kritiky ve světě - dějiny a hlavní osobnosti hudební kritiky v Českých zemích - praktické psaní recenzí. Základní studijní literatura: VIČAR, Jan. Hudební kritika a popularizace hudby. Praha: Koniasch Latin Press, 1997. SPOUSTA, Vladimír. Jak psát recenze. Pedagogická orientace, č. 1, 2003, s. 101-109. Doplňující studijní literatura: BOR, Vladimír. Hudba - film - kritika. Praha: Panton, 1990. BORKOVÁ, Alena. Jak vzniká průvodní slovo a jak se píše kritika. Opus musicum, č. 2, 2009, s. 51-53. HÁJEK, Jiří. Teorie umělecké kritiky. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986. HRČKOVÁ, Naďa. Hudobná kritika a hodnotenie. Bratislava: Opus, 1986. REITTEREROVÁ, Vlasta. O špatné pověsti kritiků. Opus musicum, č. 6, 2009, s. 32-33. ZAPLETAL, Petar. Je psaní průvodních textů a kritik opravdu tak snadné? Opus musicum, č. 5, 2009, s. 36-39.
V rozsahu náplně daného předmětu. |
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Analýza výkonů studenta
Povinná účast ve cvičeních (popř. seminářích). Teoretické znalosti týkající se dané problematiky, popř. s tím spojené praktické dovednosti. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol (NA18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol (NA17) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol (NA18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol (NA17) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |