Cíle: aktivní práce s hlasem, podpora pěveckých dovedností, spontánnost a přirozenost hlasového projevu. Hlavní témata předmětu: Mluvní hlas. Zpěvní hlas. Zásady práce se zpěvním hlasem. Dech a jeho opora, dechová cvičení. Práce s tělem a zvukem. Hlasové rejstříky. Hlasová hygiena. Intonace a intonační cvičení. Artikulace, její zákonitosti a důležitost v roli pedagoga MŠ. Pěvecká interpretace a zpěv písní. Hlasová improvizace. Propojení pěvecké a instrumentální dovednosti. Rozezpívání - základní ukázky, zásady. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: správně a bezpečně používat mluvní hlas, správně a bezpečně používat zpěvní hlas, charakterizovat a aplikovat v praxi: hudebně-podpůrné hlasové metody, muzikofiletické techniky, charakterizovat a aplikovat v praxi zásady hlasové hygieny, přirozeného, bezpečného a intonačně vyváženého hlasového projevu, doprovázet zpěv dětí na hudební nástroj (melodicko-harmonický), využívat jednoduché písně a říkanky k rytmizaci, melodizaci, instrumentaci a pohybovému ztvárnění. Propojení na pedagogickou praxi: adekvátní pěvecký projev, ukázky dobré praxe a kazuistiky, hudební hlasová podpora dětí (včetně dětí se SVP v inkluzivním vzdělávání). Povinná studijní literatura: FRIEDLOVÁ, M. a kol. Muzikofiletické techniky práce v inkluzivní výuce. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. ISBN 978-80-244-5672-0. JURKOVIČ, P. Od výkřiku k písničce. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7367-750-3. KRUŽÍKOVÁ, L. Hudba v inkluzivním vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. ISBN 978-80-244-5663-8. POSPÍŠILOVÁ, Z. POLÁČKOVÁ, P. Pohyb s říkadly pro nejmenší. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2769-1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání (http://www.msmt.cz/vzdelavani/predskolni-vzdelavani/ramcovy-vzdelavaci-program-pro-predskolni-vzdelavani ). TICHÁ, A., RAKOVÁ M. Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-100-6. ŠIMANOVSKÝ Z., TICHÁ A. Lidové písničky a hry s nimi. Praha: Portál, 1999. ISBN 978-80-262-0527-2. TICHÁ, A. Učíme děti zpívat. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-916-X. Studijní opory: K předmětu je v on-line verzi studentům dostupná opora prostřednictvím aplikace MOODLE SYNEK, J. Didaktika hudební výchovy 1. Olomouc, 2004. Studijní opora. KRUŽÍKOVÁ, L. Hudební didaktika žáků se SVP v inkluzivním vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. ISBN 978-80-244-5670-6. VYDROVÁ, J. Rady ke zpívání. Praha: Práh. ISBN: 978-80-7252-252-1. Doporučená studijní literatura:
|