Předmět: Didaktika hudební výchovy 1

« Zpět
Název předmětu Didaktika hudební výchovy 1
Kód předmětu KHV/KDH1@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Krejčí Filip, Mgr. Ph.D.
  • Kružíková Lenka, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cíle: hudební podpora a motivace dítěte v MŠ s ohledem na jeho individualitu, tvorba hudebního programu s propojením hudebních složek, vnímat mezioborové přesahy dalších expresivních přístupů, jakož i terapeutického aspektu hudby, definovat psychologické aspekty hudebního rozvoje dětí předškolního věku, včetně dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním vzdělávání, orientovat se ve stanovení hudebních a nehudebních cílů v jednotlivých činnostech. Hlavní témata předmětu: Význam kreativity pro rozvoj hudebnosti dětí v MŠ a metody rozvoje tvořivých schopností dětí. Hudební a nehudební cíle. Hudební podpora dítěte v MŠ. Kontaktní písně. Hlasová výchova dětí předškolního věku. Práce s dechem, osvojování pěveckých dovedností v přirozeném hlasovém projevu. Nácvik jednohlasé písně, transponování. Hygienické návyky při zpěvu. Psychologické aspekty hudebního rozvoje dětí předškolního věku. Výběr písní a metodická prací s nimi. Hudebně-pohybové činnosti, tanec, hra na tělo, pohybová improvizace. Pohybové říkanky a písně. Práce s rytmem a pohybem. Hudební grafomotorika. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: správně metodicky vést hlasovou a pěveckou výchovu v mateřské škole, charakterizovat a aplikovat v praxi: hudebně-podpůrné metody, muzikofiletické techniky, vybrat a nacvičit vhodný písňový repertoár s ohledem na schopnosti a dovednosti dětí, doprovázet zpěv dětí na hudební nástroj (melodicko-harmonický), definovat psychologické aspekty hudebního rozvoje dětí předškolního věku, využívat jednoduché písně a říkanky k rytmizaci, melodizaci, instrumentaci a pohybovému ztvárnění. Propojení na pedagogickou praxi: tvorba metodických listů a příprav s ohledem na individualitu dítěte, kontraindikace, ukázky dobré praxe, kazuistiky, melodicko-harmonický doprovod písní na hudební nástroj (klavír, keyboard), hudební podpora dětí se SVP v inkluzivním vzdělávání. Povinná studijní literatura: KODEJŠKA, M., VÁŇOVÁ, H. Hudební výchova dětí předškolního věku 1. Praha, 1989. KODEJŠKA, M., VÁŇOVÁ, H. Hudební výchova dětí předškolního věku 2. Praha, 1991. KODEJŠKA, M., VÁŇOVÁ, H. Hudební výchova dětí předškolního věku 3. Praha, 1991. KRUŽÍKOVÁ, L. Hudební didaktika žáků se SVP v inkluzivním vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. ISBN 978-80-244-5670-6. FRIEDLOVÁ, M. a kol. Muzikofiletické techniky práce v inkluzivní výuce. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. ISBN 978-80-244-5672-0. LIŠKOVÁ, M. Hudební činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha: Raabe, 2006. ISBN 80-86307-26-3. Doporučená studijní literatura: JURKOVIČ, P. Od výkřiku k písničce. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7367-750-3. KANTOR, J., LISPKÝ, M., WEBER, J. Základy Muzikoterapie. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2846-9. KRUŽÍKOVÁ, L. Hudba v inkluzivním vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. ISBN 978-80-244-5663-8. KULHÁNKOVÁ, E. Hudebně pohybová výchova. Praha Portál, 2000. ISBN 978-80-7367-730-1. ORFF, C. Perspektivy Orffovy školy v hudební výchově. Bratislava: Comenium Musicum, 1969. POSPÍŠILOVÁ, Z. POLÁČKOVÁ, P. Pohyb s říkadly pro nejmenší. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2769-1. PAYNE, H. Kreativní pohyb a tanec ve výchově. Praha: Portál, 1999. ISBN 978-80-7367-887-6. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání (http://www.msmt.cz/vzdelavani/predskolni-vzdelavani/ramcovy-vzdelavaci-program-pro-predskolni-vzdelavani ). TICHÁ, A., RAKOVÁ M. Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-100-6. ŠIMANOVSKÝ Z., TICHÁ A. Lidové písničky a hry s nimi. Praha: Portál, 1999. ISBN 978-80-262-0527-2. TICHÁ, A. Učíme děti zpívat. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-916-X. ZEZULA, J. a kol. Hudební výchova v mateřské škole. Praha: SPN, 1987. Studijní opory: On-line opora v aplikaci MOODLE: SYNEK, J. Didaktika hudební výchovy 1. Olomouc, 2004.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní