Cíle: propojení s praxí v MŠ, praktická realizace metodických výstupů, sestavení a rozbor příprav hlavní činnosti v MŠ. Hlavní témata předmětu: Nácvik metodických dovedností: práce s písní, vokální činnosti, instrumentální činnosti, hudebně pohybový doprovod písně, hudebně dramatické činnosti. Realizace a analytický rozbor výstupů s konkrétním zadáním odpovídajícím průběžné praxi. Struktura výukové hodiny hudební výchovy v MŠ. Podpůrná opatření v hudebních činnostech. Muzikoterapie a muzikofiletika. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: správně metodicky vést hlasovou a pěveckou výchovu v mateřské škole, charakterizovat a aplikovat v praxi: hudebně-podpůrné metody, muzikofiletické techniky, být schopen aplikovat své instrumentální dovednosti do praxe, definovat podpůrná hudební opatření pro dítě v MŠ, pro pedagoga v MŠ, aplikovat zásobník písní, říkadel a her do praxe s respektem individuality dítěte. Propojení na pedagogickou praxi: Analýza výstupů a příprav do praxe, tvorba metodických listů a příprav s ohledem na individualitu dítěte, kontraindikace, ukázky dobré praxe, kazuistiky, hudební podpora dětí (i se SVP v inkluzivním vzdělávání). Povinná studijní literatura: KODEJŠKA, M., VÁŇOVÁ, H. Hudební výchova dětí předškolního věku 1. Praha, 1989. KODEJŠKA, M., VÁŇOVÁ, H. Hudební výchova dětí předškolního věku 2. Praha, 1991. KODEJŠKA, M., VÁŇOVÁ, H. Hudební výchova dětí předškolního věku 3. Praha, 1991. KRUŽÍKOVÁ, L. Hudební didaktika žáků se SVP v inkluzivním vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. ISBN 978-80-244-5670-6. FRIEDLOVÁ, M. a kol. Muzikofiletické techniky práce v inkluzivní výuce. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. ISBN 978-80-244-5672-0. LIŠKOVÁ, M. Hudební činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha: Raabe, 2006. ISBN 80-86307-26-3. Doporučená studijní literatura: JURKOVIČ, P. Od výkřiku k písničce. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7367-750-3. KANTOR, J., LISPKÝ, M., WEBER, J. Základy Muzikoterapie. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2846-9. KRUŽÍKOVÁ, L. Hudba v inkluzivním vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. ISBN 978-80-244-5663-8. KULHÁNKOVÁ, E. Hudebně pohybová výchova. Praha Portál, 2000. ISBN 978-80-7367-730-1. ORFF, C. Perspektivy Orffovy školy v hudební výchově. Bratislava: Comenium Musicum, 1969. POSPÍŠILOVÁ, Z. POLÁČKOVÁ, P. Pohyb s říkadly pro nejmenší. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2769-1. PAYNE, H. Kreativní pohyb a tanec ve výchově. Praha: Portál, 1999. ISBN 978-80-7367-887-6. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání (http://www.msmt.cz/vzdelavani/predskolni-vzdelavani/ramcovy-vzdelavaci-program-pro-predskolni-vzdelavani ). TICHÁ, A., RAKOVÁ M. Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-100-6. ŠIMANOVSKÝ Z., TICHÁ A. Lidové písničky a hry s nimi. Praha: Portál, 1999. ISBN 978-80-262-0527-2. TICHÁ, A. Učíme děti zpívat. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-916-X. ZEZULA, J. a kol. Hudební výchova v mateřské škole. Praha: SPN, 1987. Studijní opory: SYNEK, J. Didaktika hudební výchovy 1. Olomouc, 2004.
|