Předmět: Didaktika hudební výchovy 2

« Zpět
Název předmětu Didaktika hudební výchovy 2
Kód předmětu KHV/DH2@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Krejčí Filip, Mgr. Ph.D.
  • Kružíková Lenka, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cíle: správné metodické vedení hudebních činností v MŠ, hudební podpora a motivace dítěte v MŠ s ohledem na jeho individualitu, tvorba hudebního programu s propojením hudebních složek. Hlavní témata předmětu: Práce s vybranou písní - zpěv, hra na tělo, pohybové vyjádření hudby, elementární pohybová choreografie, metody práce s vybranou poslechovou skladbou. Zásady a pravidla relaxace. Využití snadno ovladatelných dětských hudebních nástrojů v hudebních činnostech a hudebních nástrojů vlastní výroby, improvizace. Metody rozvíjení dětské hudební kreativity s praktickými ukázkami. Znalost oborové literatury a její využití. Vývojové trendy v současné světové hudební pedagogice. Principy muzikofiletiky, muzikoterapie. Využití pomůcek a technologického vybavení. Současné trendy hudební intervence u nás i v zahraničí. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: správně metodicky vést vokální, rytmické, instrumentální, poslechové a hudebně-dramatické činnosti v mateřské škole, respektovat metodická a estetická pravidla při práci s písní a skladbou - zpěv, hra na tělo, pohybové vyjádření hudby, elementární pohybová choreografie, práce s vybranou poslechovou skladbou, využití snadno ovladatelných dětských hudebních nástrojů a jednoduchých nástrojů vlastní výroby, orientovat se v současných vývojových trendech hudební pedagogiky včetně odborné literatury, podpořit dítě hudebně i nehudebně (včetně dětí v inkluzivním vzdělávání), využívat metodické pomůcky a technologické vybavení, orientovat se v zahraničních metodách pro podporu hudebního rozvoje a tvořivosti dítěte. Propojení na pedagogickou praxi: tvorba metodických listů a příprav s ohledem na individualitu dítěte, kontraindikace, ukázky dobré praxe, kazuistiky, melodicko-harmonický doprovod písní na hudební nástroj (klavír, keyboard), hudební podpora dětí se SVP v inkluzivním vzdělávání. Povinná studijní literatura: KODEJŠKA, M., VÁŇOVÁ, H. Hudební výchova dětí předškolního věku 1. Praha, 1989. KODEJŠKA, M., VÁŇOVÁ, H. Hudební výchova dětí předškolního věku 2. Praha, 1991. KODEJŠKA, M., VÁŇOVÁ, H. Hudební výchova dětí předškolního věku 3. Praha, 1991. KRUŽÍKOVÁ, L. Hudební didaktika žáků se SVP v inkluzivním vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. ISBN 978-80-244-5670-6. FRIEDLOVÁ, M. a kol. Muzikofiletické techniky práce v inkluzivní výuce. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. ISBN 978-80-244-5672-0. LIŠKOVÁ, M. Hudební činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha: Raabe, 2006. ISBN 80-86307-26-3. Doporučená studijní literatura: JURKOVIČ, P. Od výkřiku k písničce. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7367-750-3. KANTOR, J., LISPKÝ, M., WEBER, J. Základy Muzikoterapie. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2846-9. KRUŽÍKOVÁ, L. Hudba v inkluzivním vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. ISBN 978-80-244-5663-8. KULHÁNKOVÁ, E. Hudebně pohybová výchova. Praha Portál, 2000. ISBN 978-80-7367-730-1. ORFF, C. Perspektivy Orffovy školy v hudební výchově. Bratislava: Comenium Musicum, 1969. POSPÍŠILOVÁ, Z. POLÁČKOVÁ, P. Pohyb s říkadly pro nejmenší. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2769-1. PAYNE, H. Kreativní pohyb a tanec ve výchově. Praha: Portál, 1999. ISBN 978-80-7367-887-6. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání (http://www.msmt.cz/vzdelavani/predskolni-vzdelavani/ramcovy-vzdelavaci-program-pro-predskolni-vzdelavani ). TICHÁ, A., RAKOVÁ M. Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-100-6. ŠIMANOVSKÝ Z., TICHÁ A. Lidové písničky a hry s nimi. Praha: Portál, 1999. ISBN 978-80-262-0527-2. TICHÁ, A. Učíme děti zpívat. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-916-X. ZEZULA, J. a kol. Hudební výchova v mateřské škole. Praha: SPN, 1987. Studijní opory: K předmětu je v on-line verzi studentům dostupná prostřednictvím aplikace MOODLE. SYNEK, J. Didaktika hudební výchovy 1. Olomouc, 2004.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
- aktivní účast na výuce; - odevzdání zpěvníku; - praktická prezentace a interpretace písní ze zpěvníku individuálně ve stanovený termín (hra na klavír+zpěv); - metodicky zaměřený rozhovor při ústní zkoušce. Požadavky pro IVP: - konzultace s vyučujícím a plnění dílčích úkolů; odevzdání zpěvníku; - praktická prezentace a interpretace písní ze zpěvníku individuálně ve stanovený termín (hra na klavír+zpěv); - metodicky zaměřený rozhovor při ústní zkoušce.
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní