Název předmětu | Teorie mluvního a zpěvního hlasu |
---|---|
Kód předmětu | KHV/BTZH@ |
Organizační forma výuky | Přednáška |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | 1 |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
nespecifikováno
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
- popsat stavbu a funkci jednotlivých komponentů hlasotvorného aparátu podílejících se na přímé tvorbě hlasu, vysvětlit proces vzniku mluvního a zpěvního tónu, - uvést vlastnosti mluvního a zpěvního tónu, popsat činnost jednotlivých částí hlasotvorného ústrojí a jejich vzájemnou koordinaci, - ozřejmit vztah napětí a uvolnění v jednotlivých částech těla při zpěvu, uvést hlediska, z jakých nahlížíme na správný pěvecký postoj, vyjmenovat zlozvyky v koordinaci čelistí, - vyjmenovat typy a fáze dechu, definovat dechovou oporu, uvést zásady pěveckého dýchání, vyjmenovat chyby dechové techniky, - uvést tři druhy hlasového nasazení, určit druh nejvhodnější pro kultivovaný hlasový projev a představit způsoby jeho nácviku, - definovat pojem hlasová rezonance, vysvětlit význam rezonance pro mluvní a zpěvní hlas, uvést druhy hlasové rezonance, vysvětlit požadavek na smíšenou rezonanci, navrhnout způsoby nácviku hlavové rezonance, - definovat pojem hlasový rejstřík, uvést dělení hlasových rejstříků, vysvětlit požadavek na jednotný hlasový rejstřík, ozřejmit problematiku přechodných tónů, popsat změny v kmitání hlasivek v jednotlivých rejstřících, - ozřejmit vztah hláskové artikulace a fonace, orientovat se v základním pojmosloví fonetiky souhlásek a samohlásek, uvést fyziologicko-akustické vlastnosti vokálů, uvést zásady výslovnosti souhlásek, vysvětlit požadavek na neutralizaci vokálů ve vyšší hlasové poloze a jejich zvukovou vyrovnanost, vyjmenovat chyby ve výslovnosti, - definovat pojem pěvecká artikulace, vyjmenovat a definovat různé druhy spojování tónů, - rozdělit hlasové obory podle jejich tónového rozpětí a určit jejich průměrné rozsahy, objasnit problematiku amfoterních tónů, - určit hlasové typy mužských a ženských hlasů podle charakteristického zabarvení, - popsat pravidla určování druhů zpěvního hlasu, zvláště hlasu pěveckého začátečníka, - popsat charakter a vývoj dětského hlasu, uvést rozdělení dětských hlasů podle rozsahů, vyjmenovat vlivy negativně působící na zdravý vývoj dětského hlasu, vysvětlit pojem mutace a nastínit zásady práce s dětským zpěvákem, - uvést zásady hlasové hygieny, objasnit vliv prostředí, životosprávy a psychiky na hlasový projev, objasnit vliv hormonů na hlasový projev, pohovořit o problematice stárnutí hlasu, - vysvětlit důležitost rozezpívání (rozmluvení), vyjmenovat druhy hlasových cvičení a zdůvodnit jejich funkci v rámci metodiky hlasové výchovy, - vyjmenovat druhy hlasových onemocnění a vysvětlit jejich původ, - vyjmenovat typy hlasových vad, - objasnit význam metodiky ve výuce zpěvu, vyjmenovat didaktické zásady pro výuku zpěvu pěvecká artikulace, dětský hlas, mutace, typologie mužských a ženských hlasů, hlasový rozsah a jeho rozvinutí, hlasová hygiena, poruchy hlasu a vady zpěvního hlasu, stárnutí hlasu, základy metodiky a didaktiky hlasové výchovy, základní pěvecká terminologie. Alternativní hlasové techniky, hlasová improvizace a voice terapie. - vysvětlit základní pojmy z odborné pěvecké terminologie, - ozřejmit alternativní pěvecké techniky, uvést příklady, - objasnit pojmy hlasová improvizace a uvést její zásady, voice terapie. Témata: Anatomie a fyziologie hlasového ústrojí, tvorba hlasu, pěvecký tón, jeho vlastnosti a podmínky tvoření, zásady pěveckého postoje a pěveckého dýchání, hlasové začátky, hlasová rezonance a hlasové rejstříky, hlásková artikulace, Základní studijní literatura: ČEŠKOVÁ, O. Pěvecká výchova. Praha: AMU, 2008. FROSTOVÁ, J. - VANIAKOVÁ, M. Základy hlasové výchovy pro učitele. Brno: Masarykova univerzita, 2000. FROSTOVÁ, J. Škola a zdraví pro 21. století: péče o hlasovou kondici učitelů. Brno: Masarykova univerzita, 2010
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
Požadavky pro splnění předmětu pro studenty s ISP: - pravidelné konzultace s vyučujícím, - splnění závěrečného Kolokvia. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |