Předmět: Teorie mluvního a zpěvního hlasu

« Zpět
Název předmětu Teorie mluvního a zpěvního hlasu
Kód předmětu KHV/BNTH1
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Krejčí Filip, Mgr. Ph.D.
  • Kružíková Lenka, Mgr. Ph.D.
  • Kružík Vítězslav, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata: - stavba hlasového ústrojí, funkce komponentů hlasotvorného aparátu - dech, dechová opora, chyby dechové techniky - tvorba hlasu, vlastnosti mluvního a zpěvního tónu, činnost jednotlivých částí hlasotvorného ústrojí a jejich vzájemná koordinace, - vztah hláskové artikulace a fonace, základním pojmosloví fonetiky souhlásek a samohlásek, fyziologicko-akustické vlastnosti vokálů, zásady výslovnosti souhlásek, neutralizaci vokálů ve vyšší hlasové poloze a jejich zvuková vyrovnanost, chyby ve výslovnosti, - rezonance, význam rezonance pro mluvní a zpěvní hlas - hlasové obory a jejich specifika - vývoj lidského hlasu (prenatální období, Mozartův efekt, Alfred Tomatis/mutační období a jeho specifika, problematika stárnutí lidského hlasu), - zásady hlasové hygieny, vliv prostředí, životosprávy a psychiky na hlasový projev, vliv hormonů na hlasový projev, - rozezpívání (rozmluvení), druhy hlasových cvičení a jejich funkce v rámci metodiky hlasové výchovy, - druhy hlasových onemocnění a jejich původ, typy hlasových vad, - psychické aspekty hlasového projevu/tréma - alternativní hlasové techniky - muzikoterapie/voice terapie/voice work/hlasová improvizace - práce s dětským hlasem - význam metodiky ve výuce zpěvu, didaktické zásady pro výuku zpěvu, základní pojmy z odborné pěvecké terminologie.

Studijní aktivity a metody výuky
Demonstrace
Výstupy z učení
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni - popsat stavbu a funkci jednotlivých komponentů hlasotvorného aparátu podílejících se na přímé tvorbě hlasu, vysvětlit proces vzniku mluvního a zpěvního tónu, - uvést vlastnosti mluvního a zpěvního tónu, popsat činnost jednotlivých částí hlasotvorného ústrojí a jejich vzájemnou koordinaci, - ozřejmit vztah napětí a uvolnění v jednotlivých částech těla při zpěvu, uvést hlediska, z jakých nahlížíme na správný pěvecký postoj, vyjmenovat zlozvyky v koordinaci čelistí, - vyjmenovat typy a fáze dechu, definovat dechovou oporu, uvést zásady pěveckého dýchání, vyjmenovat chyby dechové techniky, - uvést tři druhy hlasového nasazení, určit druh nejvhodnější pro kultivovaný hlasový projev a představit způsoby jeho nácviku, - definovat pojem hlasová rezonance, vysvětlit význam rezonance pro mluvní a zpěvní hlas, uvést druhy hlasové rezonance, vysvětlit požadavek na smíšenou rezonanci, navrhnout způsoby nácviku hlavové rezonance, - definovat pojem hlasový rejstřík, uvést dělení hlasových rejstříků, vysvětlit požadavek na jednotný hlasový rejstřík, ozřejmit problematiku přechodných tónů, popsat změny v kmitání hlasivek v jednotlivých rejstřících, - ozřejmit vztah hláskové artikulace a fonace, orientovat se v základním pojmosloví fonetiky souhlásek a samohlásek, uvést fyziologicko-akustické vlastnosti vokálů, uvést zásady výslovnosti souhlásek, vysvětlit požadavek na neutralizaci vokálů ve vyšší hlasové poloze a jejich zvukovou vyrovnanost, vyjmenovat chyby ve výslovnosti, - definovat pojem pěvecká artikulace, vyjmenovat a definovat různé druhy spojování tónů, - rozdělit hlasové obory podle jejich tónového rozpětí a určit jejich průměrné rozsahy, objasnit problematiku amfoterních tónů, - určit hlasové typy mužských a ženských hlasů podle charakteristického zabarvení, - popsat pravidla určování druhů zpěvního hlasu, zvláště hlasu pěveckého začátečníka, - popsat charakter a vývoj dětského hlasu, uvést rozdělení dětských hlasů podle rozsahů, vyjmenovat vlivy negativně působící na zdravý vývoj dětského hlasu, vysvětlit pojem mutace a nastínit zásady práce s dětským zpěvákem, - uvést zásady hlasové hygieny, objasnit vliv prostředí, životosprávy a psychiky na hlasový projev, objasnit vliv hormonů na hlasový projev, pohovořit o problematice stárnutí hlasu, - vysvětlit důležitost rozezpívání (rozmluvení), vyjmenovat druhy hlasových cvičení a zdůvodnit jejich funkci v rámci metodiky hlasové výchovy, - vyjmenovat druhy hlasových onemocnění a vysvětlit jejich původ, - vyjmenovat typy hlasových vad, - objasnit význam metodiky ve výuce zpěvu, vyjmenovat didaktické zásady pro výuku zpěvu, - vysvětlit základní pojmy z odborné pěvecké terminologie. Témata: Anatomie a fyziologie hlasového ústrojí, tvorba hlasu, pěvecký tón, jeho vlastnosti a podmínky tvoření, zásady pěveckého postoje a pěveckého dýchání, hlasové začátky, hlasová rezonance a hlasové rejstříky, hlásková artikulace, pěvecká artikulace, dětský hlas, mutace, typologie mužských a ženských hlasů, hlasový rozsah a jeho rozvinutí, hlasová hygiena, poruchy hlasu a vady zpěvního hlasu, stárnutí hlasu, základy metodiky a didaktiky hlasové výchovy, základní pěvecká terminologie. Základní studijní literatura: ČEŠKOVÁ, Olga. Pěvecká výchova. Praha: AMU, 2008, 56 s. ISBN 978-80-7331-137-7. FROSTOVÁ, Jana, VANIAKOVÁ, Mária. Základy hlasové výchovy pro učitele. Brno: Masarykova univerzita, 2000, 38 s. ISBN 80-210-2316-3. FROSTOVÁ, Jana. Škola a zdraví pro 21. století: péče o hlasovou kondici učitelů. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 198 s. ISBN 978-80-210-5355-7. MAJTNER, Jaroslav. Hlasová výchova. Olomouc: UPOL, 2006, 59 s. ISBN 80-244-1534-8. MORÁVKOVÁ, Blanka. Metodika zpěvu. Brno: JAMU, 2013, 94 s. ISBN 978-80-7460-042-5. VYDROVÁ, Jitka a kol. Hlasová a mluvní výchova pro pedagogy. Praha: Medical Healthcom, 2014, 111 s. ISBN 978-80-905554-4-0.
V rozsahu náplně daného předmětu.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Povinná účast na přednáškách, teoretické znalosti dané problematiky (+ praktické ukázky). Splnění podmínek Kolokvia - ústní zkouška ze zadaných témat + praktických příkladů vokálních her.
Doporučená literatura
  • Češková Olga. (2008). Pěvecká výchova. Praha.
  • Jurkovič Pavel. (2011). Od výkřiku k písničce. Praha.
  • Kiml Josef. (1989). Co máme vědět o hlasu. Praha.
  • Majtner, J. (1995). Hlasová výchova. Olomouc: VUP.
  • Soukup Vladimír. (1991). Škola zpěvu Bell Canto. Praha.
  • ŠIMANOVSKÝ, Z. (2007). Hry s hudbou a techniky muzikoterapie. Praha: Portál.
  • Tichá, A. (2005). Učíme děti zpívat: hlasová výchova pomocí her pro děti od 5 do 11 let. Praha: Portál.
  • Vydrová Jitka. (2009). Rady ke zpívání. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní