Témata: - stavba hlasového ústrojí, funkce komponentů hlasotvorného aparátu - dech, dechová opora, chyby dechové techniky - tvorba hlasu, vlastnosti mluvního a zpěvního tónu, činnost jednotlivých částí hlasotvorného ústrojí a jejich vzájemná koordinace, - vztah hláskové artikulace a fonace, základním pojmosloví fonetiky souhlásek a samohlásek, fyziologicko-akustické vlastnosti vokálů, zásady výslovnosti souhlásek, neutralizaci vokálů ve vyšší hlasové poloze a jejich zvuková vyrovnanost, chyby ve výslovnosti, - rezonance, význam rezonance pro mluvní a zpěvní hlas - hlasové obory a jejich specifika - vývoj lidského hlasu (prenatální období, Mozartův efekt, Alfred Tomatis/mutační období a jeho specifika, problematika stárnutí lidského hlasu), - zásady hlasové hygieny, vliv prostředí, životosprávy a psychiky na hlasový projev, vliv hormonů na hlasový projev, - rozezpívání (rozmluvení), druhy hlasových cvičení a jejich funkce v rámci metodiky hlasové výchovy, - druhy hlasových onemocnění a jejich původ, typy hlasových vad, - psychické aspekty hlasového projevu/tréma - alternativní hlasové techniky - muzikoterapie/voice terapie/voice work/hlasová improvizace - práce s dětským hlasem - význam metodiky ve výuce zpěvu, didaktické zásady pro výuku zpěvu, základní pojmy z odborné pěvecké terminologie.
|
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni - popsat stavbu a funkci jednotlivých komponentů hlasotvorného aparátu podílejících se na přímé tvorbě hlasu, vysvětlit proces vzniku mluvního a zpěvního tónu, - uvést vlastnosti mluvního a zpěvního tónu, popsat činnost jednotlivých částí hlasotvorného ústrojí a jejich vzájemnou koordinaci, - ozřejmit vztah napětí a uvolnění v jednotlivých částech těla při zpěvu, uvést hlediska, z jakých nahlížíme na správný pěvecký postoj, vyjmenovat zlozvyky v koordinaci čelistí, - vyjmenovat typy a fáze dechu, definovat dechovou oporu, uvést zásady pěveckého dýchání, vyjmenovat chyby dechové techniky, - uvést tři druhy hlasového nasazení, určit druh nejvhodnější pro kultivovaný hlasový projev a představit způsoby jeho nácviku, - definovat pojem hlasová rezonance, vysvětlit význam rezonance pro mluvní a zpěvní hlas, uvést druhy hlasové rezonance, vysvětlit požadavek na smíšenou rezonanci, navrhnout způsoby nácviku hlavové rezonance, - definovat pojem hlasový rejstřík, uvést dělení hlasových rejstříků, vysvětlit požadavek na jednotný hlasový rejstřík, ozřejmit problematiku přechodných tónů, popsat změny v kmitání hlasivek v jednotlivých rejstřících, - ozřejmit vztah hláskové artikulace a fonace, orientovat se v základním pojmosloví fonetiky souhlásek a samohlásek, uvést fyziologicko-akustické vlastnosti vokálů, uvést zásady výslovnosti souhlásek, vysvětlit požadavek na neutralizaci vokálů ve vyšší hlasové poloze a jejich zvukovou vyrovnanost, vyjmenovat chyby ve výslovnosti, - definovat pojem pěvecká artikulace, vyjmenovat a definovat různé druhy spojování tónů, - rozdělit hlasové obory podle jejich tónového rozpětí a určit jejich průměrné rozsahy, objasnit problematiku amfoterních tónů, - určit hlasové typy mužských a ženských hlasů podle charakteristického zabarvení, - popsat pravidla určování druhů zpěvního hlasu, zvláště hlasu pěveckého začátečníka, - popsat charakter a vývoj dětského hlasu, uvést rozdělení dětských hlasů podle rozsahů, vyjmenovat vlivy negativně působící na zdravý vývoj dětského hlasu, vysvětlit pojem mutace a nastínit zásady práce s dětským zpěvákem, - uvést zásady hlasové hygieny, objasnit vliv prostředí, životosprávy a psychiky na hlasový projev, objasnit vliv hormonů na hlasový projev, pohovořit o problematice stárnutí hlasu, - vysvětlit důležitost rozezpívání (rozmluvení), vyjmenovat druhy hlasových cvičení a zdůvodnit jejich funkci v rámci metodiky hlasové výchovy, - vyjmenovat druhy hlasových onemocnění a vysvětlit jejich původ, - vyjmenovat typy hlasových vad, - objasnit význam metodiky ve výuce zpěvu, vyjmenovat didaktické zásady pro výuku zpěvu, - vysvětlit základní pojmy z odborné pěvecké terminologie. Témata: Anatomie a fyziologie hlasového ústrojí, tvorba hlasu, pěvecký tón, jeho vlastnosti a podmínky tvoření, zásady pěveckého postoje a pěveckého dýchání, hlasové začátky, hlasová rezonance a hlasové rejstříky, hlásková artikulace, pěvecká artikulace, dětský hlas, mutace, typologie mužských a ženských hlasů, hlasový rozsah a jeho rozvinutí, hlasová hygiena, poruchy hlasu a vady zpěvního hlasu, stárnutí hlasu, základy metodiky a didaktiky hlasové výchovy, základní pěvecká terminologie. Základní studijní literatura: ČEŠKOVÁ, Olga. Pěvecká výchova. Praha: AMU, 2008, 56 s. ISBN 978-80-7331-137-7. FROSTOVÁ, Jana, VANIAKOVÁ, Mária. Základy hlasové výchovy pro učitele. Brno: Masarykova univerzita, 2000, 38 s. ISBN 80-210-2316-3. FROSTOVÁ, Jana. Škola a zdraví pro 21. století: péče o hlasovou kondici učitelů. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 198 s. ISBN 978-80-210-5355-7. MAJTNER, Jaroslav. Hlasová výchova. Olomouc: UPOL, 2006, 59 s. ISBN 80-244-1534-8. MORÁVKOVÁ, Blanka. Metodika zpěvu. Brno: JAMU, 2013, 94 s. ISBN 978-80-7460-042-5. VYDROVÁ, Jitka a kol. Hlasová a mluvní výchova pro pedagogy. Praha: Medical Healthcom, 2014, 111 s. ISBN 978-80-905554-4-0.
V rozsahu náplně daného předmětu.
|