Předmět: Sborový zpěv 1

« Zpět
Název předmětu Sborový zpěv 1
Kód předmětu KHV/BNSZ1
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Krejčí Filip, Mgr. Ph.D.
  • Koňárek Pavel, Mgr. MgA.
  • Coufalová Gabriela, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsah předmětu odpovídá stanoveným cílům tohoto předmětu.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Tento předmět je zaměřen na získání praxe a nových zkušeností ve sborovém zpěvu formou aktivní účasti na zkouškách a koncertech Akademického sboru Žerotín. Základní devizou tohoto předmětu je, že AS Žerotín jako sbor Moravské filharmonie Olomouc pravidelně spolupracuje především s profesionálními orchestry, sólisty i dirigenty, což jeho členům umožňuje poznávat nové způsoby práce, získávat zkušenosti, rozšiřovat si repertoár a zdokonalovat si pěveckou praxi. Tuto možnost nabízí jako jediný sbor v Olomouci. Pravidelné zkoušky sboru probíhají dvakrát týdně, obvykle ve dnech po-st (podle předem zveřejněných měsíčních plánů) od 19 do 21.30 hod. v centru Olomouce. V případě spolupráce s orchestry nebo jinými tělesy musí být však zkoušky přizpůsobovány požadavkům organizátorů. Podmínkou přijetí do sboru jsou proto odpovídající pěvecké předpoklady a časové možnosti. Podrobnější představení činnosti sboru, způsobu práce či připravovaných projektů proběhne v prvním týdnu nového akademického roku, přesný termín bude zveřejněn na nástěnkách Pedagogické fakulty a Katedry muzikologie na Konviktu. ........................ Úkolem disciplíny je utvořit a upevnit základní návyky sborového zpěvu a pro vlastní učitelskou praxi zužitkovat dovednosti získané v hlasové výchově. Cílem předmětu je komplexní výchova sborového zpěváka. Specifikum disciplíny spočívá v současném vzdělávání studentů různých ročníků, vybavených odlišnými stupni úrovně hudebních dovedností a mírou dosavadní sólové pěvecké nebo sborové praxe. Studium konkrétních skladeb umožňuje získat přehled o sborové vokální literatuře určitého sborového seskupení a o zásadách její interpretace. Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - aplikovat základní návyky sborového zpěvu pro vlastní učitelskou praxi - pohotové orientace ve sborových partech, čtení sborových partů - odpovídajícího uměleckého ztvárnění nacvičovaných sborových skladeb - aplikovat základní poznatky o metodice práce s pěveckým sborem do vlastní praxi - orientovat se v interpretaci vybraných vokálních děl české a světové sborové literatury Témata: Pěvecká praxe ve sboru, systematický rozvoj pěveckých dovedností a návyků, rozvoj intonačních dovedností a rytmického cítění, interpretace sborových vokálních a vokálně instrumentálních děl, výchova sborového zpěváka, metodika práce s pěveckým sborem, praktické seznámení s vokálními díly české a světové sborové literatury. Základní studijní literatura: Odpovídající notový materiál Doplňující studijní literatura: BUČEK, M. Sborový zpěv I. Brno : Masarykova univerzita, 1993. 138 s. ISBN 80-210-0201-8. BUČEK, M. Sborový zpěv II. Brno : Masarykova univerzita, 1992. 138 s. ISBN 80-210-0513-0. KOLÁŘ, J.; ROB, J.; ŠTÍBROVÁ, I. Sborový zpěv a řízení sboru I/1. Praha : Karolinum,1988. ISBN 80-7184-556-6. KOLÁŘ, J.; ROB, J.; ŠTÍBROVÁ, I. Sborový zpěv a řízení sboru I/2. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-557-4. MAJTNER, J. Hlasová výchova. Olomouc : Vydavatelství Univerzity Palackého, 1995. ISBN 80-7067-509-8. STAŠEK, Č. ABC začínajícího sbormistra. Praha: 1981. FEDOR, V. ,Vrchotová-Pátová, J. Sborový zpěv a řízení sboru. Praha: 1969. CANTUS, časopis pro sborové umění (vydává Unie českých pěveckých sborů).
V rozsahu náplně daného předmětu.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Povinná účast ve cvičeních (popř. seminářích). Teoretické znalosti týkající se dané problematiky, popř. s tím spojené praktické dovednosti.
Doporučená literatura
  • příslušný notový materiál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní