Název předmětu | Hra na nástroj 3 |
---|---|
Kód předmětu | KHV/BNNA3 |
Organizační forma výuky | Cvičení |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | 2 |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 1 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Obsah předmětu odpovídá stanoveným cílům tohoto předmětu.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Demonstrace |
Výstupy z učení |
Úkolem praktické disciplíny je rozvinout a upevnit dovednosti klavírní hry po stránce senzomotorické, interpretační a aplikační. Studenti se prostřednictvím studia vybraných skladeb klavírní literatury (české i světové) zdokonalují v klavírní technice, poznávají hudební styly a žánry, upevňují si znalosti z ostatních hudebně teoretických předmětů. Kromě poznávacího a estetického hlediska má tento předmět připravit budoucího učitele pro praktické využití nástrojových dovedností v hudebně pedagogické práci. Cíle: Po absolvování by studenti měli být schopni: - zahrát předem zadanou skladbou v přiměřeném tempu se správnými úhozovými i motorickými návyky, - interpretovat zadanou skladbu v souladu se stylovými odlišnostmi, vysvětlit a rozlišit hlavní znaky stylů a slohů, - respektovat při hře formotvorné a tektonické principy, harmonické, melodické a rytmické zákonitosti a zvláštnosti, - přednést zadanou skladbu s patřičným emočním zabarvením, správně agogicky a výrazově - kriticky zhodnotit vlastní výkon, rozpoznat chyby a opravit je, - zobecnit a přenést získané dovednosti a znalosti do nácviku dalších skladeb. Témata: Výběr vhodné skladby a obecný teoretický rozbor, vysvětlení technických problémů a úkolů, nácvik jednotlivých fragmentů skladby včetně vhodných prstových cvičení a etud, práce s tektonikou, dynamikou, tempem, hledání správného a adekvátního výrazu, interpretace celé skladby, poslech různých intepretací včetně komparace, závěrečná analýza hry, dokončení nácviku skladby. Základní studijní literatura: KLEINOVÁ, E. Album etud č. 1-5. Praha: Supraphon, 1973. CZERNY, C. 125 pasážových cvičení. Praha: SNKL, 1953. CZERNY, C. 160 osmitaktových cvičení op. 821. Praha: M. Urbánek, 1929. CZERNY, C. Škola zběhlosti op. 299. Praha: Artia, 1960. SCHUMANN, R. Album pro mládež. Praha: Supraphon, 1983. Sonatiny a ronda. Praha: Edito Bärenreiter, 2000. ČAJKOVSKIJ, P.I. Album pro mládež. Praha: Editio Bärenreiter, 1996. BURGMÜLLER, F. 25 lehkých etud op. 100. Praha: Orbis, 1950. Doplňující studijní literatura: Doporučená vydání skladeb různých autorů podle individuálních plánů (J.S. Bach, J. Haydn, W.A Mozart, L. van Beethoven, R. Schumann, F. Mendelssohn- Bartholdy, F. Chopin, E. Grieg, B. Smetana, A. Dvořák, Z.Fibich, L. Janáček, K. Slavický aj.)
V rozsahu náplně daného předmětu. |
Předpoklady |
nespecifikováno
KHV/BNNA1 ----- nebo ----- KHV/YIP1 ----- nebo ----- KHV/YIP2 a zároveň KHV/BNNA2 |
Hodnoticí metody a kritéria |
Analýza výkonů studenta
Povinná účast ve cvičeních (popř. seminářích). Teoretické znalosti týkající se dané problematiky, popř. s tím spojené praktické dovednosti. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání (BB18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání (BB18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |