Název předmětu | Hlasová výchova 3 |
---|---|
Kód předmětu | KHV/BNHL3 |
Organizační forma výuky | Cvičení |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | 2 |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 1 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
- zpívat s uvolněnou spodní čelistí, aplikovat zásady pěvecké výslovnosti (tzn. pregnantní přední výslovnost konsonant a zvukové i barevné vyrovnání vokálů), - uplatňovat správné zásady dechové techniky, - efektivně pracovat na rozšíření svého disponibilního hlasového rozsahu a hlasového volumenu, - tvořit zvukově vyrovnané tóny v rozsahu nižší, střední a vyšší střední hlasové polohy, bez forse a slyšitelných hlasových vad, - uplatňovat zásady žeberně-brániční dechové opory v rámci konkrétních pěveckých frází, rozlišovat a správně aplikovat legatovou a staccatovou dechovou techniku, - uplatňovat osvojené základy pěvecké techniky v přednesu vokalíz a jednodušších lidových písní, prohloubit intonační dovednosti, - propojit klavírní a pěveckou interpretaci.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Demonstrace |
Výstupy z učení |
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni - zpívat s uvolněnou spodní čelistí, aplikovat zásady pěvecké výslovnosti (tzn. pregnantní přední výslovnost konsonant a zvukové i barevné vyrovnání vokálů), - vycházet při tvorbě tónu z hlavové rezonance (uplatňovat metodu mezza voce), - efektivně pracovat na rozšíření svého disponibilního hlasového rozsahu a hlasového volumenu, tvořit zvukově vyrovnané tóny v rozsahu nižší, střední a vyšší střední hlasové polohy (včetně amfoterních tónů), bez forse a slyšitelných hlasových vad, - uplatňovat zásady žeberně-brániční dechové opory v rámci konkrétních pěveckých frází, rozlišovat a správně aplikovat legatovou a staccatovou dechovou techniku, - uplatňovat osvojené základy pěvecké techniky v přednesu vokalíz a jednodušších lidových písní. Témata: Uvolnění spodní čelisti, zvuková vyrovnanost vokálů, přesná přední výslovnost, mezza voce (hlavový tón), vyrovnávání střední a nižší polohy, jednotný hlasový rejstřík (přechodné tóny), žeberně-brániční dechová opora, legato, staccato Základní studijní literatura: FUCHS, Egon. 20 solfeggií z děl slavných mistrů italských pro hluboký hlas. Praha: F. Chadím, 1925. JANÁČEK, Leoš. Moravská lidová poesie v písních. Praha: Bärenreiter, 2013, 59 s. ISMN 979-0-2601-0599-7. JANÁČEK, Leoš. Slezské písně. Praha: Bärenreiter, 1996, 15 s. ISBN 80-7058-332-0. JÁNSKÝ, Petr. Já, písnička, zpěvník pro žáky základních škol, 2. díl. Cheb: Music Cheb, 1999, 172 s. ISBN 80-85925-02-8. JÁNSKÝ, Petr. Já, písnička, zpěvník pro žáky středních škol, 3. díl. Cheb: Music Cheb, 1999, 267 s. ISBN 80-85925-03-6. KOPAČKOVÁ-JIROUŠKOVÁ, Svatava, MANDYSOVÁ, Daniela. Výběr a uplatnění pěveckých etud v pěvecké výchově. Plzeň: Západočeská univerzita, 1995, 101 s. ISBN 80-7043-133-4. SLÁDEK, Ferdinand. Náš poklad. Praha: Editio Supraphon, 1999, 4. vyd., 141 s. ISBN M-2600-0124-4. TOMÁŠKOVÁ, Jaromíra. 30 snadných vokalis pro zpěv a klavír. Praha: Fr. A. Urbánek a synové, 1946, 41 s. VACCAI, Nicola. Metodo pratico di canto italiano. Leipzig: Peters, C. F. Musikverlag, 2010, 39 s. ISBN 9790014009298. etc. MORÁVKOVÁ, Blanka. Metodika zpěvu. Brno: JAMU, 2013, 94 s. ISBN 978-80-7460-042-5.
V rozsahu náplně daného předmětu. |
Předpoklady |
nespecifikováno
KHV/BNHL1 a zároveň KHV/BNHL2 ----- nebo ----- KHV/YVS2 |
Hodnoticí metody a kritéria |
Analýza výkonů studenta
Povinná účast ve cvičeních (popř. seminářích). Teoretické znalosti týkající se dané problematiky, popř. s tím spojené praktické dovednosti. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání (BB18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání (BB18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |