Předmět: Nauka o harmonii 5

« Zpět
Název předmětu Nauka o harmonii 5
Kód předmětu KHV/BNHA5
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Krejčí Filip, Mgr. Ph.D.
  • Hanzlík Tomáš, Mgr. Ph.D.
  • Planý Petr, prof. MgA.
Obsah předmětu
Obsah předmětu odpovídá stanoveným cílům tohoto předmětu.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Výstupy z učení
Tato hudebně teoretická disciplína má uspořádat dosavadní hudebně naukové vědomosti studentů, zavést řádné názvosloví a symboliku a efektivně prohlubovat poznatky o systematice tónového materiálu a základních operacích s ním. Předmět má tři základní tematické okruhy: 1. základní hudební teorie (hudební nauka), 2. vlastní nauka (o akordech a jejich spojování), 3. nauka o kontrapunktu. Odborná literatura: Kofroň Jaroslav: Učebnice harmonie. Praha 1999. Klapil, Pavel: Kompendium kontrapunktu. Olomouc 2002. Hradecký, Emil. Úvod do studia tonální harmonie. Praha: SNKLHU, 1960. Janeček, Karel. Harmonie rozborem. Praha: SHV, 1963.
V rozsahu náplně daného předmětu.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Povinná účast ve cvičeních (popř. seminářích). Teoretické znalosti týkající se dané problematiky, popř. s tím spojené praktické dovednosti. Otázky ke zkoušce: A/ 1/ Hlavní a vedlejší kvintakordy, jejich funkce v tónině dur a moll. 2/ Čtyřhlasá úprava kvintakordů. 3/ Příbuznost kvintakordů. 4/ Přísné a volné spojování příbuzných kvintakordů. 5/ Spojování nepříbuzných kvintakordů. 6/ Kadence. 7/ Sekvence. 8/ Obraty kvintakordu; sextakord, kvartsextakord. 9/ Závěry. 10/ Septakord a jeho obraty, dominantní septakord, septakord II. st. (S+7) a VII. st. 11/ Dominantní nónový akord a jeho obraty. 12/ Melodické tóny. 13/ Tóninový skok, vybočení, diatonická modulace. 14/ Mimotonální dominanty, akordy chromatické tercové příbuznosti. 15/ Frygický (neapolský) a lydický akord. 16/ Alterace. 17/ Modulace chromatická a enharmonická. B/ 1/ Kontrapunkt vokální, intervaly perfektní, imperfektní a disonantní, kontrapunkt stejný a nestejný, jednoduchý a převratný (dvojitý), dějinné zařazení kontrapunktu vokálního, hlavní představitelé. 2/ Kontrapunkt instrumentální, imitační techniky, kánon, fuga, dějinné zařazení kontrapunktu instrumentálního, hlavní představitelé. 3/ Využití kontrapunktu při práci v tříhlasé harmonii.
Doporučená literatura
  • Hůla, Zd. (1956). Nauka o harmonii. Praha.
  • Hůla, Zd. (1965). Nauka o kontrapunktu I., II.. Praha: SHV.
  • Kofroň, J. (2002). Učebnice harmonie. Praha.
  • Tichý, V. (1996). Harmonicky myslet a slyšet. Praha: HF AMU.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní