Předmět: Dějiny evropské hudby 2

« Zpět
Název předmětu Dějiny evropské hudby 2
Kód předmětu KHV/BNDE2
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Krejčí Filip, Mgr. Ph.D.
  • Coufalová Gabriela, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsah předmětu odpovídá stanoveným cílům tohoto předmětu.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Hudebně historická disciplína, která má posluchačům podat přehled vývoje evropské hudební kultury období renesance a baroka. Cíle: Po absolvování předmětu: - by měl být student schopen definovat základní hudební termíny související s hudbou renesance a baroka - by měl být student schopen rozpoznat a okomentovat hudební ukázky z období renesance a baroka - by měl být student schopen formulovat a argumentovat estetické soudy související s hudbou období renesance a baroka, a to na základě dosažených historiografických znalostí a zkušeností získaných poslechovými činnostmi v průběhu seminářů - by se měl student orientovat v základním spektru a typologii zdrojů souvisejících s hudbou období renesance a baroka - by měl být schopen posoudit didaktickou hodnotu hudebních ukázek, pramenného materiálu, notového materiálu souvisejícícho s hudbou období renesance a baroka Témata: Hudba renesance: franko-vlámská vokální polyfonie, anglická hudba 15. století, římská škola, benátská škola, světská vokální polyfonie Itálie, Francie a Německa, varhanní a loutnová hudba Hudba baroka: hudební řeč a struktura, hudebně-rétorické figury, afektová teorie, vznik opery, neapolská škola, benátská škola, římská škola, opera Francie a Anglie, oratorium, katolická a evangelická chrámová hudba, varhanní hudba, suita, concerto grosso, sólový koncert. Základní studijní literatura: KAČIC, L. Dějiny hudby III. Baroko. Bratislava: Ikar, 2008. ISBN 978-80-249-1266-0 HRČKOVÁ, N. Dějiny hudby II. Renesance. Praha: Ikar, 2005. ISBN 80-249-0615-5. SMOLKA, J. a kol. Dějiny hudby. Brno: Togga, 2001. ISBN 80-902912-0-1. MICHELS, U. Encyklopedický atlas hudby. Praha: Lidové noviny, 2000. ISBN 80-7106-238-3. Doplňující studijní literatura: BUKOFZER, M. Hudba v období baroka. Bratislava: Opus, 1986. HUIZINGA, J. Men and Ideas:History, the Middle Ages, the Renaissance. Princeton: Princeton Legacy Library, 1960. ISBN 978-06-916-1211-9. BUKOFZER, M. Music in the Baroque Era. New York, 1947. EINSTEIN, A. The Italian Madrigal. Princeton: 1949. 3 sv. SADIE, S. (ed). The New Grove. Dictionary of Music and Musicians. London: Macmillan Publishers, 1988. ISBN 0-333-43236-3. NEWMAN, W. S. The Sonata in the Baroque Era. A History of the Sonata Idea. Chapel Hill: The University of North Carolina Press, 1972. ISBN 0-393-00622-0.
V rozsahu náplně daného předmětu.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Povinná účast ve cvičeních (popř. seminářích). Teoretické znalosti týkající se dané problematiky, popř. s tím spojené praktické dovednosti.
Doporučená literatura
  • Bukofzer, M. F., & Juráňová, J. (1986). Hudba v období baroka: od Monteverdiho po Bacha. Bratislava: OPUS.
  • Kačic. (2009). Dějiny hudby III. Baroko. Praha.
  • Smolka, J. a kol. (2001). Dějiny hudby. Praha - Brno.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní