Název předmětu | Dějiny evropské hudby 1 |
---|---|
Kód předmětu | KHV/BNDE1 |
Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | 1 |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Obsah předmětu odpovídá stanoveným cílům tohoto předmětu.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Přednášení |
Výstupy z učení |
Hudebně historická disciplína, která má posluchačům podat přehled vývoje evropské hudební kultury od pravěku a starověku do konce středověku. Cíle: Po absolvování předmětu: - by měl být student schopen definovat základní hudební termíny související s prehistorií a ranými dějinami hudby, hudby starověkých kultur, hudby antiky a středověku - by měl být student schopen rozpoznat a okomentovat hudební ukázky z období hudby starověkých kultur, hudby antiky a středověku - by měl být student schopen formulovat a argumentovat estetické soudy související s prehistorií a ranými dějinami hudby, hudby starověkých kultur, hudby antiky a středověku, a to na základě dosažených historiografických znalostí a zkušeností získaných poslechovými činnostmi v průběhu seminářů - by se měl student orientovat v základním spektru a typologii zdrojů souvisejících s prehistorií a ranými dějinami hudby, hudby starověkých kultur, hudby antiky a středověku - by měl být schopen posoudit didaktickou hodnotu hudebních ukázek, pramenného materiálu, notového materiálu souvisejícícho s prehistorií a ranými dějinami hudby, hudby starověkých kultur, hudby antiky a středověku Témata: Prehistorie a rané dějiny hudby, hudba starověkých kultur (Mezopotámie, Palestina, Egypt, Indie, Čína, Řecko), hudba pozdní antiky a raného středověku, gregoriánský chorál, umělá světská píseň (trubadúři, truvéři, minnesang, meistersang), raný vícehlas (Notre Dame, ars antiqua, ars nova, trecento, ars subtilior). Základní studijní literatura: SMOLKA, Jar. a kol. Dějiny hudby. Brno: Togga, 2001. ISBN 80-902912-0-1. MICHELS, U. Encyklopedický atlas hudby. Praha: Lidové noviny, 2000. ISBN 80-7106-238-3. HRČKOVÁ, N. Dějiny hudby I. Středověk. Praha: Ikar, 2003. ISBN 80-249-0524-87. Doplňující studijní literatura: HELFERT, V. Periodizace dějin hudby. In. O hudební tvořivosti. Praha: Supraphon, 1970, s. 355 - 84. HUIZINGA, J. Men and Ideas: History, the Middle Ages, the Renaissance. Princeton: Princeton Legacy Library, 1960. ISBN 978-06-916-1211-9. SADIE, S. (ed). The New Grove. Dictionary of Music and Musicians. London: Macmillan Publishers, 1988. ISBN 0-333-43236-3.
V rozsahu náplně daného předmětu. |
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Analýza výkonů studenta
Povinná účast ve cvičeních (popř. seminářích). Teoretické znalosti týkající se dané problematiky, popř. s tím spojené praktické dovednosti. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání (BB18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání (BB18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |