Předmět: Hra na nástroj v edukaci

« Zpět
Název předmětu Hra na nástroj v edukaci
Kód předmětu KHV/BNAE@
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Krejčí Filip, Mgr. Ph.D.
  • Hrubá Blanka, Mgr. et Mgr. art. Ph.D.
  • Pulchertová Lena, PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Úkolem praktické disciplíny je rozvinout a upevnit dovednosti klavírní hry po stránce senzomotorické, interpretační a aplikační. Studenti se prostřednictvím studia vybraných skladeb klavírní, cembalové či varhanní literatury (české i světové) zdokonalují v technice hry na tyto nástroje, poznávají hudební styly a žánry, upevňují si znalosti z ostatních hudebně teoretických předmětů. Kromě poznávacího a estetického hlediska má tento předmět připravit budoucího učitele pro praktické využití nástrojových dovedností v hudebně pedagogické práci. Cíle: Po absolvování by studenti měli být schopni: - zahrát předem zadanou skladbou v přiměřeném tempu se správnými úhozovými i motorickými návyky, - interpretovat zadanou skladbu v souladu se stylovými odlišnostmi, vysvětlit a rozlišit hlavní znaky stylů a slohů, - respektovat při hře formotvorné a tektonické principy, harmonické, melodické a rytmické zákonitosti a zvláštnosti, - přednést zadanou skladbu s patřičným emočním zabarvením, správně agogicky a výrazově, - kriticky zhodnotit vlastní výkon, rozpoznat chyby a opravit je, - zobecnit a přenést získané dovednosti a znalosti do další umělecké a pedagogické práce, - předvést zadanou skladbu na veřejné přehrávce. Témata: Výběr vhodné skladby a obecný teoretický rozbor, vysvětlení technických problémů a úkolů, nácvik jednotlivých fragmentů skladby včetně vhodných prstových cvičení a etud, práce s tektonikou, dynamikou, tempem, hledání správného a adekvátního výrazu, interpretace celé skladby, poslech různých intepretací včetně komparace, závěrečná analýza hry, dokončení nácviku skladby, předvedení skladby před ostatními studenty a před zkušební komisí. Základní studijní literatura: KLEINOVÁ, E. Album etud. Praha: Supraphon, 1973. CZERNY, C. 125 pasážových cvičení. Praha: SNKL, 1953. CZERNY, C. 160 osmitaktových cvičení op. 821. Praha: M. Urbánek, 1929. CZERNY, C. Škola zběhlosti op. 299. Praha: Artia, 1960. SCHUMANN, R. Album pro mládež. Praha: Supraphon, 1983. Sonatiny a ronda. Praha: Edito Bärenreiter, 2000. ČAJKOVSKIJ, P. I. Album pro mládež. Praha: Editio Bärenreiter, 1996. BURGMÜLLER, F. 25 lehkých etud op. 100. Praha: Orbis, 1950. Z české klavírní palety. Praha: Editio Supraphon, 1976. BACH, J. S. Dvouhlasé invence a tříhlasé sinfonie. Praha: Supraphon, 1994. Barok. Bratislava: Opus, 1986. Romantizmus. Bratislava: Opus, 1982. Doplňující studijní literatura: Doporučená vydání skladeb různých autorů podle individuálních plánů (J. S. Bach, J. Haydn, W. A. Mozart, L. van Beethoven, R. Schumann, F. Mendelssohn-Bartholdy, F. Chopin, E. Grieg, B. Smetana, A. Dvořák, Z. Fibich, L. Janáček, K. Slavický aj.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Požadavky na studenty ISP: - 50 % účast na cvičeních, - pravidelná domácí příprava. Požadavky k závěrečné zkoušce: Dvě skladby odlišného charakteru dle individuální úrovně studenta.
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní