Název předmětu | Hra na nástroj 2 |
---|---|
Kód předmětu | KHV/BNA2@ |
Organizační forma výuky | Cvičení |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | 1 |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
nespecifikováno
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Úkolem praktické disciplíny je rozvinout a upevnit dovednosti klavírní hry po stránce senzomotorické, interpretační a aplikační. Studenti se prostřednictvím studia vybraných skladeb klavírní, cembalové či varhanní literatury (české i světové) zdokonalují v technice hry na tyto nástroje, poznávají hudební styly a žánry, upevňují si znalosti z ostatních hudebně teoretických předmětů. Kromě poznávacího a estetického hlediska má tento předmět připravit budoucího učitele pro praktické využití nástrojových dovedností v hudebně pedagogické práci. Cíle: Po absolvování by studenti měli být schopni: - zahrát předem zadanou skladbou v přiměřeném tempu se správnými úhozovými i motorickými návyky, - interpretovat zadanou skladbu v souladu se stylovými odlišnostmi, vysvětlit a rozlišit hlavní znaky stylů a slohů, - respektovat při hře formotvorné a tektonické principy, harmonické, melodické a rytmické zákonitosti a zvláštnosti, - přednést zadanou skladbu s patřičným emočním zabarvením, správně agogicky a výrazově, - zobecnit a přenést získané dovednosti a znalosti do nácviku dalších skladeb. Témata: Výběr vhodné skladby a obecný teoretický rozbor, vysvětlení technických problémů a úkolů, nácvik jednotlivých fragmentů skladby včetně vhodných prstových cvičení a etud, práce s tektonikou, dynamikou, tempem, hledání správného a adekvátního výrazu, interpretace celé skladby, poslech různých intepretací včetně komparace, závěrečná analýza hry, dokončení nácviku skladby. Základní studijní literatura: EMONTS, F. Europäische Klavierschule. Mainz: Schott, 1994. JANŽUROVÁ, Z. - BOROVÁ, M. Nová klavírní školička. Praha: Panton,1999. KLEINOVÁ, E. Album etud. Praha: Supraphon, 1973. CZERNY, C. 125 pasážových cvičení. Praha: SNKL, 1953. CZERNY, C. 160 osmitaktových cvičení op. 821. Praha: M. Urbánek, 1929. CZERNY, C. Škola zběhlosti op. 299. Praha: Artia, 1960. SCHUMANN, R. Album pro mládež. Praha: Supraphon, 1983. Sonatiny a ronda. Praha: Edito Bärenreiter, 2000. ČAJKOVSKIJ, P. I. Album pro mládež. Praha: Editio Bärenreiter, 1996. BURGMÜLLER, F. 25 lehkých etud op. 100. Praha: Orbis, 1950. Doplňující studijní literatura: Doporučená vydání skladeb různých autorů podle individuálních plánů (J. S. Bach, J. Haydn, W. A. Mozart, L. van Beethoven, R. Schumann, F. Mendelssohn-Bartholdy, F. Chopin, E. Grieg, B. Smetana, A. Dvořák, Z. Fibich, L. Janáček, K. Slavický aj.)
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
|
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |