Název předmětu | Hlasová výchova v edukaci |
---|---|
Kód předmětu | KHV/BHLE@ |
Organizační forma výuky | Cvičení |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | 3 |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
nespecifikováno
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Hudebně praktická disciplína, v níž si uchazeč osvojí základní techniky práce s hlasem, s uplatněním ve školní praxi. Uchazeč by měl být schopen teoreticky a prakticky aplikovat získané dovednosti ve školní praxi, s příslušným metodickým vedením. Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - zpívat s uvolněnou spodní čelistí, aplikovat zásady pěvecké výslovnosti (tzn. pregnantní přední výslovnost konsonant a zvukové i barevné vyrovnání vokálů), - vycházet při tvorbě tónu z hlavové rezonance (uplatňovat metodu mezza voce), - efektivně pracovat na rozšíření svého disponibilního hlasového rozsahu a hlasového volumenu, tvořit zvukově vyrovnané tóny v rozsahu nižší, střední a vyšší střední hlasové polohy (včetně amfoterních tónů), bez forse a slyšitelných hlasových vad, - uplatňovat zásady žeberně-brániční dechové opory v rámci konkrétních pěveckých frází, rozlišovat a správně aplikovat legatovou a staccatovou dechovou techniku, - uplatňovat osvojené základy pěvecké techniky v přednesu umělých písní a jednodušších árií období baroka, klasicismu, romantismu a hudby 20. století s doprovodem klavíru, cembala nebo varhan v rámci interpretační úrovně uchazeče, - teoreticky a prakticky aplikovat získané dovednosti ve školní praxi, včetně metodického zpracování, - s ohledem na školní praxi uplatňovat a dodržovat zásady hlasové hygieny, - osvojit si improvizační hlasové techniky, které ve školní praxi pomohou respektovat hlasové zvláštnosti žáků různé interpretační úrovně. Témata: Uvolnění spodní čelisti, zvuková vyrovnanost vokálů, přesná přední výslovnost, mezza voce (hlavový tón), vyrovnávání střední a nižší polohy, jednotný hlasový rejstřík (přechodné tóny), žeberně-brániční dechová opora, legato, staccato. Schopnost volného tónu a přirozené hlasové improvizace. Hlasová výchova v edukaci. Upevnění návyků hlasové hygieny. Metodické vedení hlasové výchovy u žáků různé interpretační úrovně. Základní studijní literatura: FUCHS, E. 20 solfeggií z děl slavných mistrů italských pro hluboký hlas. Praha: F. Chadím, 1925. JANÁČEK, L. Moravská lidová poesie v písních. Praha: Bärenreiter, 2013. JANÁČEK, L. Slezské písně. Praha: Bärenreiter, 1996. JÁNSKÝ, P. Já, písnička, zpěvník pro žáky základních škol, 2. díl. Cheb: Music Cheb, 1999. JÁNSKÝ, P. Já, písnička, zpěvník pro žáky středních škol, 3. díl. Cheb: Music Cheb, 1999. KOPAČKOVÁ-JIROUŠKOVÁ, S. - MANDYSOVÁ, D. Výběr a uplatnění pěveckých etud v pěvecké výchově. Plzeň: Západočeská univerzita, 1995. SLÁDEK, F. Náš poklad. Praha: Editio Supraphon, 1999. TOMÁŠKOVÁ, J. 30 snadných vokalis pro zpěv a klavír. Praha: Fr. A. Urbánek a synové, 1946. VACCAI, N. Metodo pratico di canto italiano. Leipzig: Peters, C. F. Musikverlag, 2010. Doplňující studijní literatura: MORÁVKOVÁ, B. Metodika zpěvu. Brno: JAMU, 2013.
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
Požadavky pro splnění předmětu pro studenty s ISP: - pěvecké konzultace s vyučujícím, - interpretace zadaného pěveckého repertoáru. Požadavky k závěrečné zkoušce: 1) Lidová píseň s vlastním klavírním doprovodem 2) Druhá píseň/árie odlišného charakteru dle individuální úrovně s doprovodem korepetitora z řad studentů Khv PdF UP |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |