Název předmětu | Nauka o harmonii v edukaci |
---|---|
Kód předmětu | KHV/BHAE@ |
Organizační forma výuky | Přednáška + Cvičení |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | 3 |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
nespecifikováno
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Nauka o harmonii v edukaci, která je zde rozšířena o implicitní nauku o kontrapunktu, je hudebně teoretickou disciplínou s výukovým cílem uspořádání hudebně naukových vědomostí studentů, zavádí řádné názvosloví a symboliku a efektivně prohlubuje poznatky o systematice tónového materiálu a operacích s ním. Cíle: Základní hudební teorie (hudební nauka) se logicky propojuje s vlastní naukou o akordech a technikami jejich spojování, následuje nauka o kontrapunktu, tedy způsobech vedení a vytváření protihlasu, tvoření sazby akordické i polyfonní, tvořivém způsobu práce s hudební materií na základě analytickém i syntetickém. K tomuto účelu slouží jak vybraná literatura, základní i doporučená, metodika práce s daným basem funkčně tonální harmonie, v konečném důsledku osvojení kompetencí k harmonizaci sopránu, práci s tříhlasou harmonií, melodizaci jednotlivých hlasů, k aplikování zákonitostí kontrapunktu. Tyto teoretické i praktické znalosti, dovednosti a kompetence jsou nezbytným předpokladem pro následující předměty magisterského studia, improvizaci klavírních doprovodů písní, hudební analýzu apod. Edukační zaměření předmětu je finalizováno schopností harmonizace melodie artificiálního i non-artificiálního rázu s použitím kontrapunktických technik a tříhlasé harmonie; tato kompetence je klíčová k vytváření doprovodů písní v rámci hudební edukace v praxi na všech typech škol. Témata: Náročnost řazení jednotlivých dovedností a znalostí odpovídá taxonomii podle D. Tollingerové, cílí semestrálně od jednodušších poznatků k náročnějším myšlenkovým operacím, vyžadujícím logické myšlení při zapojení a současném rozvíjení múzických daností studentů, resp. jejich talentu. Schopnost harmonické a kontrapunktické analýzy hudební faktury je potencována dovedností hudební syntézy, tvoření samostatných hudebních vět a celků, limitovaných pouze zaměřením a specifickým hudebním talentem adeptů této náročné disciplíny.
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
|
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |