Předmět: Nauka o harmonii 2

« Zpět
Název předmětu Nauka o harmonii 2
Kód předmětu KHV/BHA2@
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Krejčí Filip, Mgr. Ph.D.
  • Hanzlík Tomáš, Mgr. Ph.D.
  • Planý Petr, prof. MgA.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Nauka o harmonii je hudebně teoretickou disciplínou s výukovým cílem uspořádání hudebně naukových vědomostí studentů, zavádí řádné názvosloví a symboliku a efektivně prohlubuje poznatky o systematice tónového materiálu a operacích s ním. Cíle: Základní hudební teorie (hudební nauka) se logicky propojuje s vlastní naukou o akordech a technikami jejich spojování, následuje nauka o kontrapunktu, tedy způsobech vedení a vytváření protihlasu, tvoření sazby akordické i polyfonní, tvořivém způsobu práce s hudební materií na základě analytickém i syntetickém. K tomuto účelu slouží jak vybraná literatura, základní i doporučená, metodika práce s daným basem funkčně tonální harmonie, v konečném důsledku osvojení kompetencí k harmonizaci sopránu, práci s tříhlasou harmonií, melodizaci jednotlivých hlasů, k aplikování zákonitostí kontrapunktu. Tyto teoretické i praktické znalosti, dovednosti a kompetence jsou nezbytným předpokladem pro následující předměty magisterského studia, improvizaci klavírních doprovodů písní, hudební analýzu apod. Témata: Náročnost řazení jednotlivých dovedností a znalostí odpovídá taxonomii podle D. Tollingerové, cílí semestrálně od jednodušších poznatků k náročnějším myšlenkovým operacím, vyžadujícím logické myšlení při zapojení a současném rozvíjení múzických daností studentů, resp. jejich talentu. Schopnost harmonické analýzy hudební faktury je potencována dovedností hudební syntézy, tvoření samostatných hudebních vět a celků, limitovaných pouze zaměřením a specifickým hudebním talentem adeptů této náročné disciplíny.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • HONS, M. a kol. (2010). Hudební teorie dnes a zítra. Praha: AMU.
  • HRADECKÝ, E. (1972). Úvod do studia tonální harmonie.. Praha: Supraphon.
  • HŮLA, Z. (1956). Nauka o harmonii. Metodika. Úlohy (2 svazky). Praha.
  • JANEČEK, K. (1993). Harmonie rozborem. Praha: AMU.
  • JANEČEK, K. (1973). Skladatelská práce v oblasti klasické harmonie. Praha: Academia.
  • JANEČEK, K. (1968). Tektonika. Nauka o stavbě skladeb.. Praha: Supraphon.
  • KLAPIL, P. (2003). Kompendium teorie kontrapunktu. Olomouc: PdF UP.
  • KLAPIL, P. (2007). Napříč tonální harmonií.. Olomouc: PdF UP.
  • KOFROŇ, J. (1984). Učebnice harmonie. Praha: Supraphon.
  • KOSTKA, S. - KEY, D. (2008). Tonal Harmony. New York, London: McGraw-Hill.
  • MACOME, R. (1997). The Science of Music. Oxford: Clarendon Press.
  • RISINGER, K. (1969). Hierarchie hudebních celků. Praha: Panton.
  • RISINGER, K. (1978). Nauka o harmonii XX. století. Praha: Supraphon.
  • SCHOENBERG, A. (1999). Fundamentals of Musical Composition. New York, London.
  • SWAIN, J. P. (1997). Musical Languages. New York, London: W.W. Norton.
  • TICHÝ, V. (1996). Harmonicky myslet a slyšet. Praha: HAMU.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní