Předmět: Dějiny evropské hudby v edukaci

« Zpět
Název předmětu Dějiny evropské hudby v edukaci
Kód předmětu KHV/BDEE@
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Krejčí Filip, Mgr. Ph.D.
  • Coufalová Gabriela, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Hudebně historická disciplína, která má posluchačům podat přehled vývoje evropské hudební kultury období romantismu, který budou následně transformovat do edukačních mikrovýstupů s ohledem na specifika vybrané věkové skupiny žáků a studentů. Každý mikrovýstup je v rámci výuky společně analyzován. Po absolvování předmětu by měl být student schopen: - definovat základní hudební termíny související s hudbou období 19. století, - rozpoznat a okomentovat hudební ukázky z období 19. století, - formulovat a argumentovat estetické soudy související s hudbou období 19. století, a to na základě dosažených historiografických znalostí a zkušeností získaných poslechovými činnostmi v průběhu seminářů, - se orientovat v základním spektru a typologii zdrojů souvisejících s hudbou 19. století, - posoudit didaktickou hodnotu hudebních ukázek, pramenného materiálu, notového materiálu souvisejícího s hudbou období 19. století, - analyzovat a metodicky zpracovat podklady pro prezentaci hudebně historických témat s ohledem na specifika vybrané věkové skupiny žáků a studentů. Témata: Přednáška: Charakteristika období romantismu, chápání hudby, nové formy (symfonická báseň, programní symfonie), dělení romantismu; opera a oratorium, symfonická tvorba, komorní hudba a píseň období romantismu, nejdůležitější tvůrci tohoto období. Cvičení: Prezentace, analýza a vyhodnocení mikrovýstupů studentů. Základní studijní literatura: HRČKOVÁ, N. (ed.). Dějiny hudby V. Hudba 19. století. Praha: Euromedia, 2011. SMOLKA, J. a kol. Dějiny hudby. Brno: Togga, 2001. MICHELS, U. Encyklopedický atlas hudby. Praha: Lidové noviny, 2000. HELFERT, V. Periodizace dějin hudby. In. O hudební tvořivosti. Praha: Supraphon, 1970, s. 355-384. Doplňující studijní literatura: SADIE, S. (ed). The New Grove. Dictionary of Music and Musicians. London: Macmillan Publishers, 1988. ROSEN, CH. The Romantic Generation. Harvard University Press, 1995. EINSTEIN, A. Music in the Romantic Era. New York: W. W. Norton, 1949. BROCKHAUS, H. A. Europäische Musikgeschichte. Band III. Europäische Musikkulturen von der Romantik bis zur Impressionismus. Berlin: Verlag Neue Musik, 1982.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Požadavky pro studenty s ISP: - povinná účast v seminářích min. 50%, v rámci semináře výstup dle aktuálního zadání - splnění zápočtového testu z poslechu na min. na 70% - splnění zkoušky na min. 70%
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní