Název předmětu | Dějiny evropské hudby v edukaci |
---|---|
Kód předmětu | KHV/BDEE@ |
Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | 2 |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
nespecifikováno
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Hudebně historická disciplína, která má posluchačům podat přehled vývoje evropské hudební kultury období romantismu, který budou následně transformovat do edukačních mikrovýstupů s ohledem na specifika vybrané věkové skupiny žáků a studentů. Každý mikrovýstup je v rámci výuky společně analyzován. Po absolvování předmětu by měl být student schopen: - definovat základní hudební termíny související s hudbou období 19. století, - rozpoznat a okomentovat hudební ukázky z období 19. století, - formulovat a argumentovat estetické soudy související s hudbou období 19. století, a to na základě dosažených historiografických znalostí a zkušeností získaných poslechovými činnostmi v průběhu seminářů, - se orientovat v základním spektru a typologii zdrojů souvisejících s hudbou 19. století, - posoudit didaktickou hodnotu hudebních ukázek, pramenného materiálu, notového materiálu souvisejícího s hudbou období 19. století, - analyzovat a metodicky zpracovat podklady pro prezentaci hudebně historických témat s ohledem na specifika vybrané věkové skupiny žáků a studentů. Témata: Přednáška: Charakteristika období romantismu, chápání hudby, nové formy (symfonická báseň, programní symfonie), dělení romantismu; opera a oratorium, symfonická tvorba, komorní hudba a píseň období romantismu, nejdůležitější tvůrci tohoto období. Cvičení: Prezentace, analýza a vyhodnocení mikrovýstupů studentů. Základní studijní literatura: HRČKOVÁ, N. (ed.). Dějiny hudby V. Hudba 19. století. Praha: Euromedia, 2011. SMOLKA, J. a kol. Dějiny hudby. Brno: Togga, 2001. MICHELS, U. Encyklopedický atlas hudby. Praha: Lidové noviny, 2000. HELFERT, V. Periodizace dějin hudby. In. O hudební tvořivosti. Praha: Supraphon, 1970, s. 355-384. Doplňující studijní literatura: SADIE, S. (ed). The New Grove. Dictionary of Music and Musicians. London: Macmillan Publishers, 1988. ROSEN, CH. The Romantic Generation. Harvard University Press, 1995. EINSTEIN, A. Music in the Romantic Era. New York: W. W. Norton, 1949. BROCKHAUS, H. A. Europäische Musikgeschichte. Band III. Europäische Musikkulturen von der Romantik bis zur Impressionismus. Berlin: Verlag Neue Musik, 1982.
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
Požadavky pro studenty s ISP: - povinná účast v seminářích min. 50%, v rámci semináře výstup dle aktuálního zadání - splnění zápočtového testu z poslechu na min. na 70% - splnění zkoušky na min. 70% |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |